Naar hoofdmenuNaar hoofdinhoud

HomeThema's

Sanne van der Hagen is adviseur bij Buro Wisselstroom. Ze adviseert zorgorganisaties hoe zij met behulp van online toepassingen hun zorgaanbod beter kunnen laten aansluiten bij de belevingswereld van hun cliënten.

Sinterklaas! Kerstmis! Verjaardag! Nieuwjaar!

De maanden vol spanning zijn weer in aantocht. Kinderen, volwassenen en begeleiders hebben er last van. En niet alleen tijdens de wintermaanden. Veel mensen hebben ook in het dagelijks leven last van spanning. Niet iedereen kan dat goed aangeven en begeleiders kunnen niet altijd op tijd reageren op spanning. Daarom zijn diverse organisaties op dit moment bezig om technologie te ontwikkelen die spanning op tijd kan herkennen. Een kleine greep uit alle ontwikkelingen:

  • HUME: het meten van emoties bij mensen met een ernstig meervoudige beperking. Ontwikkeld samen met Severinus en in pilotfase;
  • Stressmeter: het meten van spanningsopbouw bij mensen met een verstandelijke beperking, zodat er op tijd gesignaleerd kan worden. Ontwikkeld samen met Academy Het Dorp en in pilotfase;
  • Sense-IT het meten van stress door middel van biofeedback. Vierjarig onderzoekstraject met Pluryn en Intermetzo;
  • SignaLEREN: een app waarmee jongeren met een licht verstandelijke beperking zelf leren om hun spanning te reguleren. Ontwikkeld door Koraalgroep en al in gebruik;
  • Slimme sok: een sok die ouders en verwanten helpt pijnsignalen (eerder) te herkennen. Vierjarig onderzoekstraject met onder andere Bartimeus.
Uitkering aanvragen

Wil jij even uitleggen hoe je een uitkering aanvraagt? Nou, waarschijnlijk niet. In het sociaal domein is iedere begeleider wel eens verdwaald geraakt in de regels en aanvragen. En ik kan voor me zien hoe verschillende cliënten en hun begeleiders hand in hand dolen door het sociaal domein. Gelukkig is op de website toegangsociaaldomein.nl informatie verzameld die je nodig hebt om een beetje wegwijs te raken. Niet voor de hoogopgeleide slimme Nederlander. Maar voor iedereen die het graag eenvoudig wil.

De website is ook bedoeld als informatieve site om gemeenten te ondersteunen. Zo wordt iedere gemeente toegankelijk voor mensen met een licht verstandelijke beperking. #gratis #website #sociaaldomein #lvb 

Vraag maar raak!

Als je er dan toch niet uitkomt met de gemeente, of je hebt gewoon een andere vraag - bijvoorbeeld hoe je couscous klaarmaakt - dan kun je gebruik maken van de vraagapp. Wanneer je de app op je telefoon hebt, kun je op ieder moment een vraag stellen. Als je als vrijwilliger aangemeld bent, krijg je een seintje als er een vraag gesteld wordt. Zo is er altijd hulp in de buurt en is het niet nodig om te wachten tot er iemand bij je langskomt. #vraagapp.nl #12 euro per jaar #app #apple #android 

Lampje in de kraan

Auw! Het water uit de kraan is nog heet. Dat gebeurt wel eens. Er zijn ook mensen die niet goed de temperatuur kunnen voelen. Daarvoor is er nu een heel handig dopje. Een waterbespaarder en hitte-indicator. Gewoon bij jou in de buurt te koop.
#5 euro #Miomare-Led #waterbespaarder

Icon TwitterLinkedIn IconIcon FacebookIcon Mail