Nieuws van leden

Uniek: gemalen kerstdiner voor mensen met een ernstige beperking

09 december 2019

EMB-kerstdiner: beleef het mee! Onder dat motto houdt zorgorganisatie Dichterbij op 21 december voor het eerst een groots kerstdiner voor mensen met een ernstige meervoudige beperking (EMB) bij Asteria in Venray. Heel bijzonder, want zij kunnen aan een regulier kerstdiner niet meedoen, omdat ze slikproblemen hebben. Tijdens het feestelijke etentje wordt de voeding dan ook glad gemalen en dranken verdikt. “Maar de smaak is er niet minder om”, belooft diëtiste Riet Duijghuisen.

Uitnodiging EMB kerstdiner

Het EMB-kerstdiner is een initiatief van de diëtisten van Dichterbij. Inspiratiebron vormde een EMB-dag die de organisatie dit voorjaar hield, vertelt diëtiste Riet Duijghuisen. “We kozen die dag voor een lunch die EMB-proof is. Juist voor de mensen zonder beperking. We wilden de aanwezigen laten ervaren wat een EMB-cliënt proeft. Structuur bepaalt namelijk voor een groot deel de smaak.”

Verrassend vijfgangenmenu

EMB-cliënten van de organisatie mogen maximaal twee gasten meenemen naar het kerstdiner, familieleden en/of begeleiders. Allemaal krijgen ze hetzelfde vijfgangenmenu, zegt Riet. “Het wordt een verrassend menu, met een amuse, een soep, een visgerecht, een vleesgerecht en een dessert. Stijlvol opgediend, zoals het hoort bij kerst. Het wordt heel sfeervol. Want behalve lekker eten is ook de kerstbeleving heel belangrijk. De zaal is mooi versierd in kerstsfeer, de tafels zijn stijlvol gedekt en we hebben live kerstmuziek, zang en dans.”

Veel belangstelling

Er is veel animo voor het kerstdiner, aldus Riet. “Het belooft een bijzondere ervaring te worden. “Voor sommigen is het misschien de eerste keer dat ze een echt kerstdiner ervaren en dat verdienen ze. Hopelijk gaan ze er enorm van genieten.”

Redactie VGN

Deze pagina is een onderdeel van: