Coaching om de hoek

Interview
Gideon Lucassen - Amsta
23 november 2020

Themacoaches helpen medewerkers van Amsta om systemen onder de knie te krijgen. Handig, want medewerkers bepalen zelf of en wanneer ze die coaches nodig hebben.

Om zelforganiserend te kunnen werken, hebben teams kennis en vaardigheden nodig. Daar ontbreekt het nog wel eens aan. Die kennis kunnen zij bijspijkeren in trainingen en cursussen. Maar die leggen een groot beslag op vaak schaarse tijd. Daarom investeert Amsta/Karaad al een tijdje in thematische coaching, zoals roosteren en digitale vaardigheden. Coaches zijn dan op afroep beschikbaar om medewerkers te helpen. Dat is wel zo praktisch. Bovendien past coaching op afroep goed bij de filosofie van Amsta/Karaad om teams niets op te leggen maar te ondersteunen, zodat zij zelf aan het stuur zitten van hun eigen ontwikkeling. Zoals Karin, Liselore, Gideon en Vivian.

Digicoaches

Stelling: de gemiddelde begeleider heeft twee linkerhanden als het om computers gaat. “Onzin”, zegt coördinerend begeleider Gideon Lucassen (op de foto boven). “De meesten die ik ken redden zich aardig goed. Maar om mij heen zie ik wel een paar wat oudere collega’s die moeilijk hun weg weten te vinden in Pluriform.” Pluriform is het elektronisch cliëntendossier dat Amsta/Karaad vorig jaar introduceerde. Zoals gebruikelijk kreeg iedereen een training. Bij de livegang van het vorige systeem was dat niet anders. Maar nu zijn digicoaches beschikbaar. “Gewoon even bellen of mailen en dan helpen ze je met waar je tegenaan loopt”, weet begeleider Vivian Deekman van locatie Polderweg. En dat is heel fijn, vinden beiden. Gideon: “Als je al lang met zo’n elektronisch dossier werkt, kun je daar over het algemeen prima mee overweg. Zeker als je thuis ook een computer gebruikt. Een nieuw systeem zit weer heel anders in elkaar. Dan raak je snel in de war. Natuurlijk is zo’n training heel goed. Maar als je er even uit bent geweest of iets moet doen dat in de training niet langs is geweest, is het meteen weer zoeken. ”Dan is het fijn dat je even iemand kunt bellen. Zeker als de digicoach als leerling op de locatie heeft gewerkt en dus kennis heeft van zorginhoudelijke taken,” lacht Vivian. Nu komen die coaches nog van buiten. Maar de bedoeling is om eigen collega’s op te leiden, zodat zij de klus van de externe digicoaches kunnen overnemen. Dan is alle kennis in eigen huis.

Niets dan lof dus? “Eigenlijk wel”, vindt Vivian die in de gaten houdt of collega’s om haar heen met dezelfde probleempjes zitten als zij. Dan maakt ze samen met hen een afspraak met een coach. Dat werkt heel goed. En ook Gideon is blij met hun beschikbaarheid. Al vindt hij het wel ongemakkelijk dat vooral oudere collega’s nogal eens leunen op hem. “Dat snap ik ook wel, hoor. In het oude systeem was ik superuser en hielp ik collega’s uit de brand. Van dat beeld kom ik niet goed af. Terwijl zij eigenlijk bij de digicoaches moeten zijn. Die zijn ervoor. Maar de drempel om hen te bellen is blijkbaar te groot.” Lachend: “Zeker als ik in de buurt ben.”

Liselore en Vivian - Amsta
Links, Liselore Nuberg, rechts, Vivian Deekman

Roostercoaches

“Nee, we hadden er niet om gevraagd. We kregen een mailtje dat we instructie zouden krijgen. Maar we zijn er nu wel heel blij mee.” Liselore Nuberg en Karin Hessels zijn roosteraars bij Pool & Planning van Amsta/Karaad. Drukke regelaars, altijd in de weer met diensten, mailen, bellen... En altijd tijd tekort. Een stressbaan. Zeker nu de teams zelforganiserend werken. Want dat is nog steeds voor velen erg wennen, weten de roosteraars. “En wij kunnen het weten, want we kennen de teams als geen ander. Van binnenuit zeg maar”, meent Liselore. Doordat de planning dagelijks wijzigt, kan het er in teams al gauw rommelig aan toe gaan waardoor de kans op misverstanden toeneemt. Dan is het handig wanneer het roostersysteem dat Liselore en Karin gebruiken ook echt helpt, hun werk versnelt, en tijd bespaart.

Dat was aanvankelijk niet echt het geval. Dat lag trouwens niet aan het systeem. Karin: “Het was nieuw voor ons en we gebruikten lang niet alle functies.” Inmiddels wel. Dat leerden zij van de roostercoaches. Dat zijn collega’s in hun directe werkomgeving die expert zijn in het roostersysteem en altijd bereikbaar zijn wanneer Karin en Liselore omhoog zitten met vragen of problemen. “Dat is superfijn”, vindt Liselore. “Fijner dan wanneer je iemand van buiten moet bellen. Ze kennen de situatie waarin we werken en dat helpt.” Dat Liselore en Karin nu wel slimmigheidjes van het systeem gebruiken, bespaart hen een hoop tijd. En niet alleen dat. “Het maakt ons werk ook leuker.” Voorbeeldje? “We hoeven nu niet meer de hele dag rond te mailen om open diensten op te kunnen vullen. Vanuit huis kun je online zien welke diensten nog open staan, daar kun je op intekenen, en met een paar klikjes kan ik alle diensten bevestigen. Dat is echt heel fijn.”

Meer weten over de campagne Ruimte voor je vak?

Neem contact op met Maarten Hüttner (beleidsadviseur arbeidszaken).

Portret Maarten Huttner