Het gaat erom de zorgvloer te bereiken

Interview
Carolien van Beek - Amarant

Een app op je privételefoon die belangrijke en leuke werkgebonden informatie deelt. Dat kan. Door niet te treuzelen maar door te pakken. Want als je wilt, is er initiatiefruimte genoeg.

Midden in de coronacrisis kreeg Carolien van Beek – communicatieadviseur bij Amarant – de vraag voorgeschoteld van een app-bedrijf: kunnen we nog iets voor jullie betekenen in deze lastige tijd? Het resultaat: een superhandige informatieapp voor zorgverleners. De app biedt dezelfde info als de andere media van Amarant, zoals intranet. Met als groot voordeel dat ze erg toegankelijk is voor met name collega’s met cliëntgebonden werk. “Als de collega’s in de directe zorg op de groep komen, staan ze meteen aan en zijn ze er voor de cliënt. De tijd is er niet om de berichten op intranet eens uitgebreid te lezen. Thuis zouden deze collega’s misschien wel op intranet willen, maar kan het niet. En de website van Amarant voelt soms toch voor mensen van buiten. Dat maakt het lastiger om hen als doelgroep te bereiken. En dat is wel erg belangrijk in tijden van crisis.”

De app is dan ook een goede aanvulling op intranet en de website. Een week na de introductie had al bijna een kwart van de medewerkers ‘m geïnstalleerd. Ja, ook op hun privételefoon. Dat is best bijzonder. Een aanzienlijk deel van de werknemers in de gezondheidszorg houdt privé en werk bij voorkeur gescheiden en is kieskeurig als het om dit soort foefjes gaat. In dit geval dus niet. Dat heeft alles met de coronacrisis te maken, denkt Carolien. “Medewerkers willen belangrijke informatie, bijvoorbeeld het draaiboek bij besmettingen, niet missen. En die telefoon zit altijd in de zak, hè. Zo’n app raadpleeg je gemakkelijk even tussendoor. Of thuis op de bank.” En laat duidelijk zijn: het is lang niet allemaal zware informatie die op die app verschijnt. Amarant zet er bewust ook allerlei “gave initiatieven en mooie en ontroerende filmpjes” op. Als je die thuis na een lange dag bekijkt, voelt het veel minder als werk. En het geeft ook nog een goed gevoel. “In die zin werkt de app heel verbindend”, aldus Carolien.

Er kan denk ik meer dan je vaak verwacht, als je maar initiatief toont en doorpakt

Een week, meer was er niet voor nodig om de app in de lucht te krijgen. Een mooie samenwerking tussen HR en Communicatie. Geen gedoe met ICT enzo? Carolien lacht: “Natuurlijk hadden de collega’s van ICT er wel vragen over en dat moet ook. Zou die app wel in het beleid passen? En zouden ze niet overspoeld worden met vragen? Dat hebben we samen opgelost door de helpdesk in te schakelen van het bedrijf dat de app voor ons beschikbaar maakte. En – ook niet onbelangrijk – we hebben meteen gezegd: dit willen we gaan doen! In het crisisteam was er ook weinig discussie over. Maar gewoon doen betekent niet dat het onzorgvuldig ging of dat we de app erdoor drukten. Natuurlijk hebben we naar privacy gekeken. En als er te weinig draagvlak voor was geweest, was ie er natuurlijk niet gekomen. Maar het gaat er denk ik vooral om dat deze app collega’s van de zorg echt helpt. En we wilden hen per se snel kunnen bereiken. Daarom vonden we dit initiatief echt heel belangrijk.”

Overigens wordt de app de komende periode nog geëvalueerd. Downloaden op je telefoon betekent nog niet dat je ‘m ook daadwerkelijk gebruikt. Het succes zal dus nog moeten blijken. “Maar veel mensen geven aan er wel blij mee te zijn. Bovendien vind ik het heel waardevol dat een poging om de zorgvloer te bereiken ook echt de ruimte krijgt. Er kan denk ik meer dan je vaak verwacht, als je maar initiatief toont en doorpakt.”

Dit verhaal is mede mogelijk gemaakt door

Carolien van Beek

Carolien is communicatieadviseur bij Amarant.

Amarant logo

Meer weten over de campagne Ruimte voor je vak?

Neem contact op met Maarten Hüttner (beleidsadviseur arbeidszaken).

Portret Maarten Huttner