twitter
 
 
 

INTERVIEW

Inge Mans: ‘Je hebt idealen nodig’

Begeleiders kregen zeggenschap, bewoners vrijheid. Historicus Inge Mans blikt terug op de idealen en de praktijk van de Hafakker in de jaren zeventig, waar bewoners en begeleiders op een nieuwe manier met elkaar omgingen. ‘Ik heb daar toen iets heel waardevols ontdekt.’

ACHTERGROND

Particuliere initiatieven: ‘Hier voel ik me thuis’

Een vak apart: het begeleiden van particuliere initiatieven. Je moet willen samenwerken en een lange adem hebben. Dan kan er iets moois ontstaan, zoals de woongroep Mozart, die wordt ondersteund door Amerpoort.

REPORTAGE

‘Elk kind hoort erbij’

Een aparte klas in een gewone school: dankzij de Samen naar School-klassen kunnen kinderen met en zonder beperking elkaar ontmoeten en van elkaar leren. ‘Daar kan geen leerkracht tegenop.’

ACHTERGROND

Andrew Solomon: Universele ouderliefde

Andrew Solomon interviewde honderden gezinnen waarin de kinderen anders zijn dan hun ouders. Guido Bindels maakte het 28 jaar geleden zelf mee en las zijn boek. Ouders vinden er troost en erkenning in, zorgverleners kunnen er les uit putten. ‘Goede begeleiding begint bij het begin.’

KENNIS EN ONDERZOEK

Slikproblemen: Springen en slikken

Mensen met een verstandelijke beperking kampen veel vaker met slikproblemen dan anderen. Vooral mensen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen en mensen met syndroom van Down. Sophia Helmhout onderzocht hoe vaak het voorkomt en onderzoekt nu het effect van training.

Rubrieken

Redactioneel
Leren van ouders

De opening
Morgen spierpijn

In het nieuws
Tien jaar prokkelen

Recensie
Meer aandacht voor wilsbekwaamheid

Gedicht
Ik kan niet lezen

Column
Toon lef

Wappsites
Hoe beleef je je gezondheid?

Kennisplein
‘Dit is mijn verhaal’

Hersenwerk
Pet

Selfie
Patrick Fraquin

Media
Media