Achtergrond

'Als ik muziek draai, ben ik gelukkig!'

08 januari 2018

Jacco de Kok (42) kan heel veel heel goed. Werken als deejay bijvoorbeeld. Hij heeft alle edities van Hitzone in zijn kast en op zijn laptop staan. Hij draaide al op een groot feest van Gemiva-SVG. Netjes schrijven kan hij ook. En zijn kamer opruimen en zijn eigen was doen. Minder makkelijk vindt hij het om met nieuwe dingen om te gaan, en soms is zijn zelfvertrouwen laag. ‘Dit eh... dit weet ik even niet’, zegt hij als je te veel in één keer vraagt. En dan doet hij zijn ogen dicht. ‘Of ik een beperking heb? Ja, dat denk ik wel. Autisme denk ik.’

Jacco is een van de 35.000 cliënten in de gehandicaptenzorg die is bevraagd met 'Dit vind ik ervan!'. Dit is een methode die in de gehandicaptenzorg wordt gebruikt om met cliënten in gesprek te gaan over wat zij belangrijk vinden, en wat zij vinden dat verbeterd kan worden.

Tien thema's

De opzet van 'Dit vind ik ervan' is eenvoudig: er zijn tien thema's, zoals lijf, hulp, familie, huis en doen. Cliënten kiezen zelf welke thema's ze willen bespreken, in welke volgorde en wanneer. Dat kan in één keer een uur zijn, maar ook in een paar keer tien minuten. Per onderwerp geven ze aan wat hun ervaring is. Kenmerkend voor de methode is dat de begeleider een onderzoekende gesprekshouding aanneemt. Dat betekent: niet invullen, maar open vragen stellen en doorvragen.

Sparen voor een DJ-set

Samen met zijn persoonlijk begeleider Renate Roest maakte Jacco een groot vel waarop ze schreven waar hij blij mee is, en waarmee minder. Ook staat er wat hij wil leren. ‘Met geld omgaan. Want ik wil sparen voor spullen die ik nodig heb als deejay of om een keer uit eten te kunnen gaan. En ik wil stoppen met roken. Want dat kost geld en ik vind het niet meer lekker. En ik wil me zekerder voelen. Net zo zeker als wanneer ik muziek draai. Dan ben ik gelukkig. Daar gaan we een plan voor maken.’

Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg

Inmiddels gebruiken zo'n dertig zorgaanbieders de methode 'Dit vind ik ervan!' om cliëntervaringen te meten. De ervaringen gebruiken ze om hun zorg en ondersteuning verder te verbeteren. En ook om verantwoording af te leggen aan bijvoorbeeld de inspectie en het zorgkantoor.

'Dit vind ik ervan!' is een van de instrumenten uit het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg om de ervaringen van cliënten te meten. Het Kwaliteitskader is dé kwaliteitsstandaard die zorgorganisaties gebruiken om hun zorg en ondersteuning verder te verbeteren. Ook vormt het de basis voor toezicht door de inspectie, en voor inkoop en contracteren door zorgverzekeraars en zorgkantoren.

Het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg is onder leiding van de VGN opgesteld samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), het ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), cliëntenorganisaties en beroepsorganisaties.

Een uitgebreide versie van dit verhaal leest u in Markant #2, die 6 februari verschijnt.