Naar hoofdmenuNaar hoofdinhoud

Meer informatie over Markant

Markant nummer 3, juni 2018

Brussen: een eigenzinnige broer

Na twee geweldsincidenten verbrak Sanne Klomp het contact met haar verstandelijk gehandicapte broer. Met hulp van zijn orthopedagoog kon ze het herstellen. Maar omdat ze zelf in de zorg werkt, zette dat haar ook aan het denken: ‘Als ik het al niet weet, hoe moet dat dan met andere brussen?’

Blader door deze editie

Verder in deze editie

Marian Draaisma en Sjors van Leeuwen

‘Marketing is een mensenverhaal’

Met behulp van marketing kunnen organisaties hun dienstverlening zo goed mogelijk afstemmen op de behoeften van hun klanten. Dat geldt ook voor organisaties in de gehandicaptenzorg. Maar met visie en beleid alleen kom je er niet. ‘Je moet je verhaal wáár maken.’

Dating

Een geschikte match

Ook voor mensen met een verstandelijke beperking zijn intieme relaties belangrijk. Acht gespecialiseerde datingbureaus helpen hen het geschikte maatje te vinden. Maar het is belangrijk dat ook familieleden en zorgverleners hen helpen in hun zoektocht. ‘Als ze op hun kamer televisie blijven kijken, gebeurt er nooit wat.’

Yucelmethode

Je verhaal op tafel

Wat geeft je steun? Waar wordt je blij van? Met behulp van gekleurde blokken maken gebruikers van Yucelmethode, die ook in de gehandicaptensector steeds meer wordt gebruikt, zichtbaar wat hen helpt en wat zij willen veranderen. ‘Eerst de kracht, dan pas de klacht.’

LifeWise

Handvatten om te handelen

Hoe begeleid je mensen met een licht verstandelijke beperking en complexe problematiek? Middin en Cordaan ontwikkelden in samenwerking met VUmc een methodisch kader, LifeWise. ‘Doe ik dit? Hebben we hier oog voor?’

Rubrieken

Zelf Markant ontvangen?

Werkt u bij een lid van de VGN, dan kunt u een gratis abonnement aanvragen. Overige lezers kunnen zich abonneren via de uitgever.