Artikelen
Zoeken
Filters
Resultaten
124 artikelen voor 'Administratieve lasten'
-
Overzicht wettelijk verplichte registraties Wlz
Vilans heeft het overzicht wettelijk verplichte registraties voor begeleiders in de gehandicaptenzorg binnen de Wlz geüpdatet. In dit overzicht vind je alle registraties die voortkomen uit formele wet- en regelgeving die van toepassing zijn op het primaire proces binnen de gehandicaptenzorg.
-
VGN deelt input verkiezingsprogramma’s: 'Iedereen doet mee!'
Mensen met een beperking hebben het recht net als ieder ander mee te doen in de samenleving. In Nederland is dat nog steeds niet goed geregeld. De VGN stuurt daarom een pamflet met bouwstenen voor de nieuwe verkiezingsprogramma’s aan alle partijen die in oktober meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen. We doen concrete aanbevelingen voor toekomstig beleid. Want gehandicaptenzorg is geen luxe. Meedoen is geen extraatje. Dit is voor miljoenen Nederlanders cruciaal.
-
Pilot tegen registratielast: Samen naar doelmatige en zinvolle rapportages
Om de registratielast in de gehandicaptenzorg terug te dringen, hebben vijf zorgorganisaties een werkwijze ontwikkeld rondom het principe ‘Nee tenzij’. De kern hiervan: medewerkers rapporteren alleen wanneer het echt nodig is. Alles wat niet bijdraagt aan goede zorg, kan achterwege blijven. Zo verminderen we administratieve lasten in de sector.
-
Onderzoek halveren administratieve lasten
Het Nivel heeft onderzoek gedaan naar hoe zorgprofessionals denken over het verminderen van registratietijd en regeldruk. In dit landelijke onderzoek gaven bijna 650 professionals uit verschillende zorgsectoren hun mening over hoe zij kijken naar het doel om de registratietijd in 2030 te halveren.
-
Tweede Kamer neemt Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg aan
De Tweede Kamer heeft ingestemd met de ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’. Deze wet maakt het mogelijk om vast te leggen welke jeugdzorgvormen minimaal regionaal ingekocht moeten worden, hoe de regio-indeling eruit ziet en welke eisen er gesteld worden aan de regiovisie op het jeugdhulpaanbod. Verstrekkende wijzigingsvoorstellen die werden ingediend, bijvoorbeeld om subregio’s toe te staan, werden door de Tweede Kamer verworpen. De afspraken uit de Hervormingsagenda Jeugd blijven daarmee intact.
-
Vonk: nieuw toneelstuk over de toekomst van de gehandicaptenzorg'
Stel je eens voor, het is 2030, hoe ziet werken in de gehandicaptenzorg er dan uit? Werken professionals intensiever samen met verwanten, vrienden en collega’s? Hebben zorgrobotica een aantal taken versimpeld waardoor er meer tijd ontstaat? Of neemt de druk alleen maar toe? Daarover gaat een nieuwe interactieve en prikkelende theatervoorstelling, ontwikkeld vanuit de Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg. In combinatie met een gespreksstarter worden medewerkers en werkgevers hiermee geïnspireerd om na te denken over hun werk en de toekomst.
-
Ondersteuningsplan: wat verandert er met de handtekening?
Er is geen wettelijke verplichting om een schriftelijke zorgovereenkomst, voorzien van een handtekening te hebben. Dit is in het traject Ontregel de Zorg bepaald. Ook de HKZ-norm, waar sommige zorgaanbieders mee werken, heeft de eis voor een schriftelijke, ondertekende overeenkomst losgelaten.
-
Morrelen aan regio’s Jeugdwet ‘ernstig ontraden’
De Tweede Kamer moet de amendementen die de basis onder het wetsvoorstel ‘Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’ aantasten niet aannemen, stellen zowel de betrokken staatssecretarissen als de jeugdbranches, beroepsverenigingen en cliëntorganisaties in brieven aan de Tweede Kamer. ‘Dit amendement doet het effect van dit wetsvoorstel feitelijk teniet’, schrijven de staatssecretarissen in hun reactie op voorstellen om uitzonderingen op de verplichte regionale samenwerking mogelijk te maken. De amendementen worden niet ‘slechts’ ontraden, maar zelfs ‘ernstig ontraden’. Een zeldzaam stevig oordeel. Op 26 maart vervolgt de Tweede Kamer het debat over dit wetsvoorstel en de ingediende amendementen.