Nieuws

E-zine 'Duidelijk over agressie'

07 juni 2016

Als (jeugd)zorgprofessional heb je dagelijks te maken met uiteenlopend gedrag van cliënten en derden. Van een enthousiaste lach tot heftige emoties en probleemgedrag. Ook agressie komt voor, maar agressief gedrag mag niet worden geaccepteerd. Daarom is het belangrijk om er werk van te maken. Het nieuwe e-zine ‘Duidelijk’ staat vol met ervaringen en tips over de aanpak van agressie in de praktijk. Ook Amarant vertelt hoe de medewerkers omgaan met probleemgedrag van cliënten.

Geweld in de jeugdzorg

Aan de hand van ‘groen’ (gewenst), ‘oranje’ (emotioneel) en ‘rood’ (onacceptabel) gedrag ga je door dit e-zine. Bij elk soort gedrag staan tips, handige hulpmiddelen en interessante inzichten uit de directe praktijk die jij in je dagelijkse werk zelf kunt inzetten.

'Als ons gedrag niet aansluit bij de cliënt, gaat het mis'

Ook de medewerkers van de Amarant Groep hebben regelmatig te maken met probleemgedrag van cliënten. Van verbale agressie tot soms gerichte fysieke agressie. De aanpak van agressie staat dan ook hoog op de agenda met als belangrijkste doel: veiligheid voor de cliënt en de medewerker. Opleidingsfunctionaris én trainer Hans Hermens: “We bieden allerlei trainingen, scholingen en opleidingen. Bijvoorbeeld een tweedaagse introductietraining voor nieuwe medewerkers, een e-learning over verbale agressie en een SOEC-erkende leergang. Dat is een vijfdaagse scholing in omgaan met gedragsproblematiek met opdrachten die in de praktijk worden uitgevoerd.”

Vanwege die directe link met de praktijk is het noodzakelijk dat alle trainers werkzaam zijn met cliënten met gedragsproblemen. De vaardigheden die medewerkers bij de Amarant Groep leren zijn geen ‘trucje’. Leren kijken naar de context is essentieel om structureel goed te kunnen handelen bij probleemgedrag. Bij alles wat zee doen staat één ding centraal: het handelingskader. Lees meer

Zelf de AgressieKrant aanvragen


Je kunt ook de Agressiekrant aanvragen. Het staat vol met tips en handvatten om gewenst gedrag te stimuleren, met emotioneel gedrag om te gaan en te handelen bij agressie van cliënten, patiënten en derden. Het aanvragen van de krant is gratis voor leden van de VGN. (zie De campagne). Er is een beperkt aantal kranten beschikbaar, dus op=op.

Download hier de bladerbare PDF

Aanvraag Agressiekrant

Het e-zine is een onderdeel van de campagne ‘Wees duidelijk over agressie’ van sociale partners uit de zorg en jeugdzorg in het kader van actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’.

Wil je meer weten?
Neem contact op met Dianne van der Veen