Groen gedrag: 'Neem de tijd, toon oprechte interesse'

“Persoonlijke aandacht en oprechte interesse zijn essentieel in het contact met cliënten, patiënten of derden. Neem de tijd om echt aandacht te geven, in plaats van te werken op de automatische piloot.” Tijdens drie regiosessies ‘Stimuleren van groen gedrag’ van de campagne 'Duidelijk over agressie', deelden in totaal honderd (jeugd)zorgprofessionals volop tips en ervaringen om gewenst gedrag te stimuleren.

Groen gedrag is het gedrag van cliënten, patiënten en andere betrokkenen waar je als medewerker blij van wordt. Het liefst zie je dat gedrag iedere dag. Maar kun je dat gedrag stimuleren? In een interactieve setting gingen zorgmedewerkers uit zeven verschillende branches drie ochtenden verspreid door het land in de weer met onderwerpen als grenzen bepalen, de invloed van het eigen gedrag en slimme werkwijzen. Er was volop ruimte om eigen vragen, casussen en ervaringen in te brengen. 

Verdiepen in de achtergrond

Vooral het ‘verdiepen in de achtergrond’ opent veel ogen. Veel tips en ervaringen uit de praktijk komen op tafel. Zo deelt een medewerker uit de GGZ het verhaal van een Somalische cliënt, die iedere avond weigerde aan tafel te komen. Totdat begeleiders hem één keer in de week zelf Somalische gerechten lieten koken. Hij voelde zich erkend, leefde op en sloot zich niet langer op in zijn kamer. Uit de Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) wordt een ervaring gedeeld over een cliënt die ’s avonds weigerde naar zijn kamer te gaan. Wat bleek? Hij was vroeger hotelmanager en was gewend om af te sluiten. De oplossing: verzorgenden laten hem nu de laatste ronde ’s avonds voor de dienstwissel meelopen.

“De basis daarvoor is goed contact met cliënt of patiënt”, vat sessieleider Nico Knibbe samen. “Neem de tijd, toon oprechte interesse in plaats van te werken op de automatische piloot.” Een deelnemer reageert: “Zet de cliënt en zijn wensen centraal, niet jouw eigen werkzaamheden of de tijdsdruk die je misschien ervaart.” Een andere deelnemer deelt een tip uit de eigen praktijk: “Luister en kijk naar je cliënt, zijn gedrag, zijn reactie. Pas dan kun je echt ‘inchecken’.”

Groen gedrag van jezelf

Uit alle sessies blijkt hoe belangrijk het is om dicht bij jezelf te blijven en om je eigen grenzen te bewaken. “Kijk eerst naar je eigen gedrag voordat je een cliënt of patiënt benadert. Groen gedrag van cliënten of patiënten begint met groen gedrag van jezelf”, merkt een deelnemer op, gevolgd door een tip. “Begin elke werkdag met de vraag ‘hoe voel ik me vandaag?’ Want als je zelf niet goed in je vel zit, wordt het heel lastig om je cliënten of patiënten positief te stimuleren.”


Actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’

De RegioSessies zijn een onderdeel van de campagne ‘Wees duidelijk over agressie’ van sociale partners uit de zorg en jeugdzorg in het kader van actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’. Initiatiefnemers zijn Actiz, BTN, CNV Zorg & Welzijn, FBZ, FNV, GGZ Nederland, Jeugdzorg.

Wil je meer weten of heb je vragen of opmerkingen?

Neem contact op met Dianne van der Veen
Telefoonnummer
06-41284280
Dianne van der Veen

Deze pagina is een onderdeel van