Nieuws

Living Lab Pluryn: verbindende factor tussen cliënt en technologie

27 januari 2017

Willen we technologie inzetten om zelfredzaamheid van mensen met complexe zorgvragen te vergroten, dan hebben cliënten, bedrijfsleven en zorgorganisaties elkaar nodig. Het Living Lab van Pluryn brengt alle partijen bij elkaar. Donderdag 26 januari bezochten vele belangstellenden de open dag in het kader van de nationale eHealthweek om te kijken hoe dat in zijn werk gaat. 

Onder de bezoekers was ook Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Hij was onder de indruk: “Ik kom net van een congres over eHealth, waar iedereen vragend naar de overheid kijkt: wat doen jullie? Maar organisaties moeten zelf hun verantwoordelijkheid pakken. Ga aan de slag en geef cliënten een positie. Hier bij Pluryn gebeurt dat: beperkingen worden omgezet in mogelijkheden. Dat voelt als een warm bad. Ik noem jullie vaak als voorbeeld als mensen zeggen dat het niet kan: het kan dus wel. Pluryn loopt voorop als het om technologie in de zorg gaat. Complimenten aan iedereen!”

Het Living Lab is het technologisch innovatiecentrum van Pluryn. Hier worden technologische oplossingen verbonden aan vragen van cliënten. Bijvoorbeeld door de Denktank, het hart van het Living Lab. Een groep cliënten test nieuwe gadgets en apps en adviseert de organisatie over de inzetbaarheid ervan in de zorg. Ook worden technologische antwoorden gezocht op concrete zorgvragen van cliënten. Producten die toepasbaar blijken, worden opgenomen in de uitleenservice. Cliënten en medewerkers kunnen ze gratis lenen en uitproberen, alvorens ze besluiten om zelf een product aan te schaffen.

Het Living Lab van Pluryn startte in 2013 op het hoofdkantoor in Nijmegen. Inmiddels is er een dependance bij locatie Het Hietveld in Beekbergen en komen er Living Labs bij de locaties Jan Pieter Heije in Oosterbeek en Kemnade in Groesbeek.

Deze pagina is een onderdeel van: