Blog

Medewerkers in de gehandicaptenzorg willen zich richten op hun primaire taak

Leestijd: 2 minuten
17 februari 2022

Om erachter te komen wat medewerkers in de gehandicaptenzorg als overbodige ballast ervaren, loopt HR-directeur Joost van de Kamp van Dichterbij, iedere maand een dag met hen mee. Dat helpt om die ballast weg te halen. Hij is genomineerd voor de HRtop100.

directeur HR

Ontdekken waarom collega’s voor de zorg hebben gekozen

In coronatijd hoorde je dat collega’s herontdekten wat ze echt leuk vinden in hun werk en waarom ze voor de zorg hadden gekozen. Dat kwam doordat de ballast grotendeels wegviel. Onnodige ballast moet dus van hun schouders af. Maar wat is dat precies, die ballast? Hoe kun je dat beter ontdekken dan door zelf de zorg in te stappen? Dus dat doe ik, iedere maand een dag. Om te zien waar mensen tegenaanlopen. Om te horen wat ze missen. En om te voelen waar hun kracht en behoefte ligt.

Bouwen aan de continuïteit van zorg vanuit rust

Met het verslag van de meeloopdag onder mijn arm, schuif ik aan de directietafel. Dat helpt me om ‘gezicht’ te geven aan de belangrijkste thema’s van HR. Zoals het bouwen aan de continuïteit van zorg vanuit rust. Maar wat betekent dat, rust? Nou, dat alle medewerkers weten wat hen precies te doen staat. Dat ze zich vooral kunnen richten op hun primaire taak, zónder onnodige taken en mét een solide team om zich heen. In een veilige sfeer, waarin ze elkaar durven aanspreken en voelen dat ze invloed hebben. Maar ook: tijd om adem te halen, om te herstellen van een drukke werkdag en terug te blikken op wat goed ging en wat nog beter kan.

Coronajaren waren extra uitdaging voor zorgprofessionals en ondersteuning

De afgelopen coronajaren was dat een extra uitdaging, voor onze zorgprofessionals én voor de ondersteunende diensten. Maar we zagen dus ook wat mogelijk is als je ballast overboord gooit. Er was simpelweg geen tijd voor overleg. We moesten spijkers met koppen slaan, en dat deden we: samen én zorgvuldig. Gewoon, doordat we elkaar wisten te vinden, beter en sneller dan voorheen. Dat maakte dat de begeleiders zich inderdaad konden bezighouden met waar het om draait: betrokken zorg voor onze cliënten. Petje af voor wat al onze medewerkers in coronatijd hebben neergezet, en nog steeds!

Impact corona hielp mensen over de streep om te kiezen voor de zorg

Dat kunnen ze alleen blijven waarmaken als ze genoeg collega’s hebben. Met bovendien de juiste kwaliteiten. Dat is dan ook het tweede thema van mijn afdeling: de krapte op de arbeidsmarkt. Een hele uitdaging, over de volle breedte van de zorg. Ook daarin heeft corona voor wat rugwind gezorgd, juist door de dramatische impact die het had op de levens van zoveel Nederlanders. Ons hele land juichte voor de helden van de zorg, en terecht! Dat hielp mensen over de streep om ook te gaan voor een baan waarin je écht wat betekent voor een ander.

Zorg voor 2 procent minder verloop en verzuim

Binnenhalen is één ding, vasthouden is een ander. Ik durf de stelling aan dat twee procent minder verloop en verzuim veel problemen als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Dat vraagt wel wat, zeker ook van HR. We introduceerden daarom ons Warm Welkom-programma. En zetten alles op alles om slim te roosteren en om de inzetbaarheid hoog te houden. Dát is de focus waar mijn werk iedere dag om draait: helpen om vandaag een stukje beter te maken dan gisteren. En nogmaals: zonder onze medewerkers zijn we nergens. Dus stem je op mij? Dan stem je vooral op hen: de helden van Dichterbij!’

Stemmen op Joost van de Kamp

Joost van de Kamp is genomineerd voor de Publieksprijs van HRtop100 voor HR-directeuren. Beluister hier zijn podcast en breng je stem uit.

Joost van de Kamp

Deze pagina is een onderdeel van: