Hoogleraren, lectoren en practoren in de gehandicaptenzorg

Welke hoogleraren, lectoren en practoren doen onderzoek in de gehandicaptenzorg?
Hieronder een overzicht.
Hoogleraren
Prof.dr. Beppie van den Bogaerde
Leerstoel Nederlandse Gebarentaal , Universiteit van Amsterdam samenwerking met de Hogeschool Utrecht
Prof.dr. Brigitte Boon
Bijzondere leerstoel ‘Data en technologie voor persoonsgerichte en duurzame gehandicaptenzorg,’ Tilburg University
Prof.dr. Han Brunner
Leerstoel Klinische Genetica, Radboud Universiteit
Prof.dr. Leopold Curfs
Bijzondere leerstoel Complexe Genetica, Genetica & Celbiologie , Universiteit Maastricht
Prof.dr. Robert Didden
Bijzondere leerstoel Intellectual disabilities, learning and behaviour
Prof.dr. Petri Embregts
Leerstoel Mensen met een verstandelijke beperking: psychopathologie en behandeling, Universiteit van Tilburg
Prof.dr. Wies van Genderen
Bijzondere leerstoel 'Diagnostiek van het slechtziende kind'
Prof.dr. Ellen Gerrits
Leerstoel Logopediewetenschap, specifiek gericht op spraak- en taalstoornissen bij kinderen, Universiteit Utrecht
Prof.dr. Hilde Geurts
Bijzondere leerstoel ‘Autisme: Cognitie gedurende de levensloop’, Universiteit van Amsterdam
Prof.dr. Raoul Hennekam
Leerstoel Erfelijke en aangeboren afwijkingen op de kinderleeftijd; Translationele Genetica, Universiteit van Amsterdam
Prof.dr. Suzan van Hooren
Hoogleraar Vaktherapie, Open Universiteit
Prof.dr. Alice Schippers
Bijzondere leerstoel Disability Studies, Universiteit voor Humanistiek
Prof.dr. Marleen Jansen
Leerstoel Onderzoek gericht op personen met aangeboren en verworven doofblindheid, rijksuniversiteit Groningen
Prof.dr. Maretha de Jonge
Leerstoel Orthopedagogiek i.h.b. tbv de universitaire postmaster beroepsopleiding tot Orthopedagoog-Generalist, Universiteit Leiden
Prof.dr. Marian Jongmans
Leerstoel Pediatrische Psychologie en Pedagogiek, i.h.b. de gehandicaptenzorg, Universiteit Utrecht
Prof.dr. Tjitske Kleefstra
Bijzondere leerstoel Klinische genetica en psychopathologie van zeldzame syndromen, Radboud Universiteit
Prof.dr. Hans Koot
Leerstoel ontwikkelingspsychologie en ontwikkelingspsychopathologie, Vrije Universiteit
Prof.dr. Harrie Knoops
Bijzondere leerstoel Opvoeding dove en slechthorende kinderen, Radboud Universiteit
Prof.dr. Monique Kremer
Bijzondere leerstoel ‘Actief burgerschap,’ Universiteit van Amsterdam
Prof.dr. Geraline Leusink
Leerstoel Geneeskunde voor mensen met een verstandelijke beperking, Radboud Universiteit
Dr. Diederieke Maes-Festen en dr. Thessa Hilgenkamp
Leerstoel Geneeskunde voor Verstandelijk Gehandicapten, Erasmus Universiteit
Prof.dr. Benno van Meijel
Bijzondere leerstoel GGZ-verpleegkunde, Vrije Universiteit
Prof.dr. Xavier Moonen
Bijzondere leerstoel Kennisontwikkeling over Jeugdigen en Jongvolwassenen met Licht Verstandelijke Beperkingen en Gedragsproblemen, Universiteit van Amsterdam
Prof.dr. Maroesjka van Nieuwenhuijzen
Bijzondere leerstoel ‘LVB, Ouderschap en Jeugdbescherming,’ UvA
Prof.dr. Ruth van Nispen
Leerstoel 'Visueel functioneren & gezondheid', Amsterdam UMC
Prof.dr. Roy Otten
Bijzondere leerstoel ‘Clinical Developmental Psychology’, Radboud Universiteit
Prof.dr. Bram Orobio de Castro
Leerstoel Orthopedagogiek: ontwikkelings- en opvoedingsproblemen, Universiteit van Amsterdam
Prof.dr. Annette van der Putten
Leerstoel Zorg en ondersteuning aan personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen, Rijksuniversiteit Groningen
Prof.dr. Ger van Rens
Bijzondere leerstoel ‘De leer van de blinde en slechtziende mens,’ Vrije Universiteit
Prof.dr. Carolien Rieffe
Bijzondere leerstoel ‘Sociale en emotionele ontwikkeling bij kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking,' Universiteit Twente
Prof.dr. Nanda Lambregts-Rommelse
Bijzonder hoogleraar kinderen en jongeren met ontwikkelingsstoornissen
Prof.dr. Carlo Scheungel
Leerstoel ontwikkelingspedagogiek, Vrije Universiteit
Prof.dr. Connie Schrander-Stumpel
Leerstoel Klinische genetica, i.h.b. voor de syndroomdiagnostiek en specifieke ontwikkelingsstoornissen, Universiteit Maastricht
Prof.dr. Hans van der Steen
Bijzondere leerstoel ‘Visuele Informatieverwerking’, Erasmus Universiteit Rotterdam
Prof.dr. Bert Steenbergen
Leerstoel Perception and Action Problems, Radboud Universiteit
Prof.dr. Paula Sterkenburg
Leerstoel Mensen met een visuele, of visuele en verstandelijke beperking; sociale relaties & ICT, Vrije Universiteit
Prof.dr. Evelien Tonkens
Leerstoel Burgerschap en Humanisering van de Publieke Sector, Universiteit voor Humanistiek
Prof.dr. Esther de Vries
Bijzondere leerstoel Ketenzorg, i.h.b. Downsyndroom en het immuunsysteem, Universiteit van Tilburg
Lectoren
Dr. Marije Baart de la Faille
Lectoraat Kracht van Sport, Hogeschool van Amsterdam en InHolland
Dr. Jooske van Busschbach
Lectoraat Bewegen, Gezondheid en Welzijn Hogeschool Windesheim
Dr. Mieke Cardool
Lectoraat Disability Studies, Hogeschool Rotterdam
Dr. Michael Echteld
Lectoraat Zorg rond het levenseinde, Avans Hogeschool
Dr. Evelyn Finnema
Lectoraat Talma, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Dr. Ellen Gerrtits
Lectoraat Logopedie, Hogeschool Utrecht
Dr. Maaike Hermsen
Lectoraat Ethiek van Verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking, Hogeschool Arnhem Nijmegen
Dr. Kitty Jurnus
Lectoraat Klanten-perspectief in Ondersteuning en Zorg; Niet-aangeboren hersenletsel (NA(H)-zorg op maat, Windesheim Flevoland
Dr. Hendrien Kaal
Lectoraat LVB en risicovol gedrag, Hogeschool Leiden
Dr. Lies Korevaar
Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool
Dr. Chris Kuiper
Lectoraat Transformatie in de zorg voor jeugd, Hogeschool Leiden
Dr. Ir. Rick Kwekkeboom
Lectoraat Community Care, Hogeschool van Amsterdam
Dr. Maurice Magnée
Lectoraat Innovatie, Hogeschool Arnhem Nijmegen
Dr. Berno van Meijel
Lectoraat GGZ-verpleegkunde, Hogeschool Inholland
Dr. Piet Geert Nicolay
Lectoraat Weerbaarheid, Stenden Hogeschool
Dr. Christa Nieuwboer
Lectoraat Jeugd, Gezin en Samenleving, Avans Hogeschool
Dr. Anneloes van Staa
Lectoraat Transities in Zorg, Hogeschool Rotterdam
Dr. Jacqueline van Swet
Lectoraat ‘Leerkracht in (interdisciplinair) samenwerken aan ontwikkelingskansen van hun leerlingen,’ Fontys
Dr. Jan-Pieter Teunisse
Lectoraat ‘Volwaardig leven met autisme,’ Hogeschool Arnhem Nijmegen
Dr. Eric Velleman
Bijzonder lector ‘Inclusive Digital Design & Engineering; voor mensen met een (visuele) beperking,’ Hogeschool Arnhem Nijmegen
Dr. Liesbeth Verharen
Lectoraat Versterken van sociale kwaliteit, Hogeschool Arnhem Nijmegen
Dr. Lineke Verkooijen
Lectoraat Klantenperspectief in ondersteuning en zorg, Windesheim Flevoland
Dr. Annemarie de Vos
Lectoraat ‘Continue professionele ontwikkeling van verpleegkundigen’, Fontys en Avans Hogeschool
Dr. Aly Waninge
Lectoraat Participatie en gezondheid van mensen met een verstandelijke en visuele beperking, Hanzehogeschool
Dr. Jean Pierre Wilken
Lectoraat Participatie, Zorg en Ondersteuning, Hogeschool, Utrecht
Practoren
Joke Christiaans
Practoraat Ouderenzorg en wijkgericht werken, Nova College
Sjors Groeneveld
Practoraat Tech@doptie, ROC Rijn IJssel en Nijmegen
Ada ter Maten-Speksnijder
Practoraat leerwerkplaatsen, Albeda College
Suzan Metz
Practoraat ‘Samen slim zorgen thuis’, Summa college
Aad Oosterhof
Practoraat Zorg (& sensor) technologie, Drenthe College
Dr. Marjolein den Ouden
Practoraat Zorg & (Sensor) Technologie van het ROC van Twente