Dagbesteding en werk: ‘Het gaat om de hóé-vraag: hoe maken we van onze visie op dagbesteding en werk realiteit?’

Werk en activiteiten midden in de maatschappij
30 maart 2022

Dagbesteding of werk is meer dan iets te doen hebben. Onze ambitie is dat cliënten hun dagbesteding en werk als zinvol ervaren en dat ze zich er ontwikkelen. Het liefst midden in de maatschappij, en als het kán, als opstap naar een betaalde baan. Daar hebben we ons het afgelopen jaar hard voor ingezet. Arend Vreugdenhil en Beatrijs van Riessen vertellen erover.

Vreugdenhil: ‘Als je denkt aan dagbesteding en werk in de afgelopen jaren, denk je ook aan corona. We hebben in die periode nieuwe inzichten opgedaan. Bijvoorbeeld dat het voor sommige cliënten heel fijn is hun dagbesteding op de woning te doen, en dat technologie kan helpen bij de kwaliteit. Zo zijn er app’s waarmee begeleiders cliënten kunnen helpen met de dagplanning. Ze kunnen ermee  aangeven welke taken wanneer moeten gebeuren, en geven een praktische uitleg door foto’s en video’s. Dat is waardevol, want het vergroot de autonomie en zelfstandigheid.’

Van Riessen: ‘Wat zijn nu onder de streep de kansen en de knelpunten van deze periode? Dat hebben we laten onderzoeken. Het gaat dan bijvoorbeeld over talentbenutting, innovatie en nieuwe vormen. En de stappen die gezet moeten worden om die kansen ook waar te maken. De resultaten hebben we gebruikt voor de lobby met de ministeries van SZW, OCW en VWS.’

Samen optrekken

Vreugdenhil: ‘In de lobby zijn we samen opgetrokken met mensen uit de doelgroep zelf, onder meer van de belangenorganisatie LFB. En met partijen uit de samenleving, zoals bedrijven en sociaal ondernemers. Dat samen optrekken is essentieel, wat ons betreft. De ontmoeting, daar gaat het allemaal om. Hóren wat de mensen om wie het gaat echt bezighoudt. Zo hebben we een ontmoeting georganiseerd tussen beleidsmakers van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en ervaringsdeskundigen. De ervaringsdeskundigen vertelden waarom waardenvol werk zo belangrijk voor hen is, wat ze ervan verwachten, wat ze waarderen en welke drempels ze ervaren. Én natuurlijk welke oplossingsrichtingen ze zien. Dat levert begrip op voor de problemen van mensen met een beperking, en praktische mogelijkheden om ermee aan de slag te gaan.’