Nieuws van leden

Amarant: 'Corona is net Russische roulette, onzichtbaar maar ongelooflijk snel'

Ronald Helder
Ronald Helder, bestuurder Amarant

In de serie 'Hoe gaat het nu bij', laten we instellingen aan het woord over het aantal besmettingen met corona onder cliënten en medewerkers, en wat dit voor de organisatie betekent. In deze aflevering: Amarant, waar 5500 medewerkers zorgdragen voor ongeveer 5500 cliënten.

Toen Amarant-bestuurder Ronald Helder op het nieuws vernam dat het virus zich vanuit Italië naar het noorden verplaatste, verwachtte hij dat het via Limburg ons land zou binnenkomen. Maar patiënt zero kwam uit Loon op Zand. ‘Op steenworpafstand van ons hoofdkantoor in Tilburg’, zegt hij. ‘Ik viel van mijn stoel.’ Ruim een week vóórdat het RIVM maatregelen afgekondigde, had Amarant ze al ingevoerd. Ronald: ‘We hebben de personeelsrestaurants gesloten, en alle  vergaderingen en bij- en nascholing afgelast. Dat heeft ons geholpen bij de demping van de uitbraken.’

Code rood en code groen

Desalniettemin slaat Covid-19 gemiddeld bij zo’n twintig woonvoorzieningen van Amarant toe, zowel bij cliënten als bij medewerkers. Uitbraakteams signaleren waar het virus zich manifesteert, zodat er meteen gehandeld kan worden om erger te voorkomen. De locaties krijgen code rood; de geïnfecteerde cliënten worden apart begeleid en verzorgd. Zodra een locatie weer virusvrij is, wordt code groen afgegeven. Helder: ‘Zo hebben we steeds een, twee of hooguit drie geïnfecteerde cliënten per locatie. Dat komt neer op gemiddeld vijfentwintig tot vijfendertig cliënten Amarantbreed.’

Russisch roulette

De zorgorganisatie heeft minder dan tien doden te betreuren, onder wie één back-office medewerker. De anderen waren cliënten. 'Ik vergelijk corona met Russisch roulette. Het is onzichtbaar maar ongelooflijk snel. Eén keer wijzen naar de deurknop en je kunt het hebben', zegt Ronald. 'De een heeft geen symptomen, voor de ander betekent het de dood. Iemand die op maandag gewoon aan het werk is, kan vijf dagen later op de IC overlijden. Dat is bij ons voorgekomen.' 

Teststraat

Het ziekteverzuim bij Amarant was op de top van de uitbraak 12 procent en meer. Inmiddels (d.d. 15 april) is het weer gedaald naar 9.8 procent. Helder: ‘Zo’n 150 medewerkers denken corona te hebben, of te hebben gehad. Onlangs zijn er 200 tests bij ons binnen gekomen. Op de parkeerplaats van een van onze locaties hebben wij een ‘teststraat’ ingericht. Wij hopen nog deze week de eerste tests bij medewerkers te kunnen doen.’

Eenvoud en soberheid

‘Covid-19 heeft ons voor een probleem gesteld dat zijn weerga niet kent’, zegt Helder. ‘Tegelijkertijd haalt het het beste in zorgverleners boven. Ze voelen zich uitgedaagd. Het geldt ook voor ons als bestuurders. Geen vergaderingen meer die eindeloos duren, maar hands-on en aan de slag.’ Amarant wil een aantal ontwikkelingen behouden voor de toekomst. Helder: ‘Zaken die te maken hebben met soberheid, eenvoud, directheid van bestuur. De zorg teruggeven aan medewerkers en minder instellingslogica, minder ‘gedoe’. Corona heeft de wereld veranderd. Het zal nooit meer zijn zoals het was.’

Hoe gaat het nu bij...

In de serie Hoe gaat het nu bij... leest u ook de verhalen over andere instellingen in de gehandicaptenzorg ten tijde van corona.

Riëtte Duynstee

Deze pagina is een onderdeel van: