Nieuws van leden

Cliëntenraad: praat mee en beslis mee over technologie

Technologie  wordt  steeds meer ingezet in de zorg en dat raakt het leven van cliënten. Belangrijk dus dat cliënten hierin hun stem laten horen en gehoord worden.  Hoe praat en beslis je, proactief, mee over technologie als cliënten- of verwantenraad? Om de raden hierbij te ondersteunen, is er een handreiking en een workshop ontwikkeld in de Innovatie-impuls samen met het LSR, het Landelijk Steunpunt Medezeggenschap.

LMP190131012.jpeg

Handreiking met tips, voorbeelden en praatplaten

Sommige zorgorganisaties hebben al veel technologie ingezet (van zorgrobots tot een slimme vloer), andere organisaties minder (bijvoorbeeld alleen een cliëntportaal en beeldbellen tijdens corona). In alle gevallen biedt de handreiking handvatten om mee te praten, te adviseren en mee te beslissen. Met tips, voorbeelden, een handige invulkaart en praatplaten kan de raad aan de slag. De handreiking geeft ook informatie over de rechten van de cliëntenraad rondom technologie. De handreiking is gemaakt in de Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg, door Vilans en Academy Het Dorp, samen met cliënten- en verwantenraden, hun coaches en innovatiemanagers, in samenwerking met het LSR.

Twee versies van de handreiking

Er zijn twee versies van de handreiking 'Meepraten en meebeslissen over technologie in de gehandicaptenzorg': een uitgebreide handreiking, met invulkaarten en een versie in eenvoudige taal met twee praatplaten. U kunt ze hier downloaden. Allebei helpen ze om het gesprek in de organisatie aan te gaan.

Eerder meepraten dankzij de handleiding

Cliënten- en verwantenraden laten weten dat zij de handreiking toepassen. Zo was er een zorgorganisatie waar de cliëntenraad werd gevraagd te adviseren over een nieuw ECD. De handreiking gaf hierin veel antwoorden, vertelde de coach. 'De handreiking helpt ons om in een eerder stadium mee te praten, aldus Annemiek, coach medezeggenschap cliënten .

Workshop ‘Cliënten en technologie’ 

Rondom de handreiking ontwikkelde het LSR een workshop. In de workshop krijgen cliëntenraden informatie over wat technologie in de zorg is en welke goede praktijkvoorbeelden er al zijn. De workshop gaat ook in op wat de rechten van een cliëntenraad zijn bij nieuwe technologie, vanuit de Wmcz 2018. En wat een cliëntenraad kan doen om de belangen van de cliënten zo goed mogelijk te dienen. Voor verwantenraden is er een aangepaste versie van de workshop, met meer nadruk op de wettelijke bevoegdheden en de rol van inspraak bij technologie.

Dit is wat we doen in de workshop:

  • kennis en ervaringen delen over technologie in de zorg, rechten van de cliëntenraad en het meepraten en meebeslissen over technologie,
  • elkaars mening daarover horen via een praatplaat uit de handreiking,
  • oefenen met tips uit de handreiking voor cliëntenraden, en
  • voorbeelden van andere cliëntenraden bekijken.

De workshop duurt ongeveer 1.5 uur, en kan zowel online als op locatie gegeven worden. Aanmelden kan met een groep van 3 tot 12 personen, inclusief de coach of ondersteuner van de cliëntenraad. Voor meer informatie, Annemarie van Dijk: a.vandijk@hetlsr.nl of 030-2937664.

Redactie VGN

Deze pagina is een onderdeel van: