Nieuws van leden

Frion en RIBW GO lanceren nieuwe website mijnplanmaken.nl

22 april 2016

Cliënten van Frion en RIBW Groep Overijssel lanceerden met een druk op de knop de nieuwe website www.mijnplanmaken.nl. Die website helpt hen bij het keuzeproces over hun begeleiding. Frion is gespecialiseerd in begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking. RIBW Groep Overijssel begeleidt mensen met een GGZ-achtergrond. De website is door NoXqs ontwikkeld.

Cliënten en medewerkers van beide organisaties waren van begin tot eind betrokken bij het maken van de website. “Een digitale manier die ervoor zorgt dat ik zelf kan kiezen hoe ik mijn begeleiding inzet,” vertelt één van hen. Daarmee wordt ook de digitale wereld bereikbaar voor een grotere groep mensen.

De beide bestuurders van Frion en RIBW GO, Annamiek van Dalen en Ina Huesken, zijn blij met dit bijzondere digitale hulpmiddel. Annamiek van Dalen: “Hoewel, zo bijzonder is het niet dat cliënten en begeleiders dit samen gemaakt hebben. Zo doen we dat altijd.”

Baas over je arrangement

Annamiek gaf mede namens haar collega-bestuurder van RIBW GO nadrukkelijk aan hoe belangrijk het is dat cliënten ‘baas over hun arrangement’ zijn: “Al sinds een tijdje werken we met zogenaamde arrangementen. Een arrangement is persoonlijk en dus maatwerk voor elke cliënt. De website geeft inzicht in wat er allemaal mogelijk is om met begeleiding te werken aan je doelen.” De website laat bovendien zien wat begeleiding kost. Zo kunnen cliënt en begeleider, afhankelijk van de vraag en doelen, kijken wat de beste combinatie is van onder meer individuele begeleiding in een gesprek of via beeldbellen, leren in een groep, begeleiding van een ervaringsdeskundige of deelnemen aan activiteiten in de wijk of activiteiten die door cliënten georganiseerd worden.

Tijd voor persoonlijk contact

Mijn Plan Maken zorgt er niet alleen voor dat cliënten van RIBW GO en Frion kunnen kiezen en regie hebben over hun begeleiding. Het maakt ook dat moeilijke onderwerpen makkelijker bespreekbaar worden voor cliënten van RIBW GO en Frion en dat medewerkers meer tijd hebben voor het gesprek met cliënten.

Redactie VGN

Deze pagina is een onderdeel van: