Nieuws van leden

Nieuwe app speciaal voor cliënten Ipse de Bruggen

Als je informatie goed begrijpt, kun je beter meedenken en zelf keuzes maken. Begrijpelijke informatie is voor Ipse de Bruggen een belangrijke voorwaarde voor een goed leven voor cliënten. Daarom kiest de organisatie voor begrijpelijke taal. Natuurlijk voor cliënten, maar ook voor ouders, naasten én medewerkers.

lancering app Ipse de Bruggen
De nieuwe app werd officieel gelanceerd

Een brief van de belastingdienst, een e-mail van de gemeente of je voorbereiden op het stemmen… Iedereen ontvangt wel eens informatie die hij eigenlijk niet (helemaal) begrijpt. Er staan te veel woorden in één zin, wat lezen lastig maakt. En nog vaker staan er moeilijke woorden in.

Samen ontwikkelen

Soms is het best lastig om het simpel te houden. Daarom is er met cliënten gepraat om te weten wat zij belangrijk vinden. En ook is hen gevraagd hoe ze de informatie willen ontvangen.

Naar aanleiding van deze gesprekken is een speciale app voor cliënten ontwikkeld. Daarin wordt informatie gedeeld die zij belangrijk vinden. Denk bijvoorbeeld aan nieuwtjes, agenda met evenementen, Ipse de Bruggen TV. Ook kun je via de app rechtstreeks kijken naar een repetitie van de Jostiband of zelf muziek maken via de Jostiband methode.  

Check op begrijpelijk

Een speciaal app-team bepaalt wat er in de app komt. Zij checken ook of het begrijpelijk is. In het team zitten cliënten, ouders/wettelijk vertegenwoordigers, begeleiders en andere medewerkers van Ipse de Bruggen. Op 8 maart is de app officieel in gebruik genomen.

‘De app stelt cliënten in staat om meer regie op hun leven te krijgen. Wil je keuzes kunnen maken moet je informatie begrijpen en op de juiste manier ontvangen. Een app is tegenwoordig hét middel om te communiceren. Hiermee bereiken we cliënten rechtstreeks met informatie die voor hen belangrijk is. Niet alle cliënten kunnen een telefoon bedienen. Daarom geven we ook ouders/wettelijk vertegenwoordigers en begeleiders toegang. Hierdoor kunnen zij delen wat voor hun verwant of cliënt belangrijk is’, geeft Jan van Hoek, bestuurder van Ipse de Bruggen aan.

‘In het redactieteam denken we ook aan mensen die niet kunnen lezen, schrijven of op een app kijken. Voor veel cliënten zijn de ouders of andere naasten de stem. Daarom kunnen zij de app ook downloaden. Zelf vind ik het ook moeilijk als ik informatie niet begrijp. Dan weet ik niet of ik iets nu juist wel of niet moet doen’, vertelt Rianne, een van de redactieleden. ‘In het redactieteam kijk ik daarom of teksten begrijpelijk zijn of niet. Vaak moet er nog iets aangepast worden en als het dan goed is plaatsen we het pas in de app.’

Taalwijzer

Ipse de Bruggen heeft ook een Taalwijzer ontwikkeld voor medewerkers. In deze Taalwijzer staan tips over: Hoe maak je moeilijke taal gemakkelijker? Hoe weet je of een woord te moeilijk is? Hoe zorg je dat mensen die niet lezen de informatie krijgen en begrijpen? De tips in de Taalwijzer helpen iedereen binnen Ipse de Bruggen met begrijpelijke taal. Medewerkers worden daarnaast ook getraind om leesbare teksten te schrijven. Zo hoopt de organisatie dat iedereen bewust wordt van het belang van begrijpelijke informatie.