Beleidsregels Wlz 2026: merendeel van de prestaties herijkt na Wlz-kostenonderzoek

De Nederlandse Zorgautoriteit heeft de beleidsregels voor de Wlz 2026 gepubliceerd. In deze beleidsregels zijn de uitkomsten van het Wlz-kostenonderzoek naar de personele en materiële component van de beleidsregelwaarden verwerkt. Op basis van dit onderzoek worden de beleidsregelwaarden van bijna 300 Wlz-prestaties voor de gehandicaptenzorg herijkt.

Uitgebreide toelichting over dit kostenonderzoek vindt u in het verantwoordingsdocument

Waar de integrale herijking voor het jaar 2025 niet gelukt was, is het mooi dat het traject gegevensverbetering en de doorontwikkeling van het kostprijsmodel het afgelopen jaar wel leidt naar onderbouwde aanpassingen van beleidsregelwaarden. De NZa heeft gedurende het traject intensief overleg gevoerd met het veld. Tijdens de verschillende duidingssessies is nadrukkelijk geluisterd naar de signalen van zorgaanbieders en de VGN. Een belangrijk onderdeel waar de VGN zich hard voor heeft gemaakt, is dat de nieuwe beleidsregelwaarden rekening houden met het meest actuele ziekteverzuimniveau (2024).

Financiële impact: 100 miljoen euro

De NZa vindt voor de onderzochte prestaties 386 miljoen euro aan hogere kosten in 2022 dan wat aanbieders maximaal aan opbrengsten hadden kunnen ontvangen in dat jaar. Via correctie voorlopige en definitieve index 2022, aanvullingen op het Wlz-kader voor prioritaire prestaties in 2025 en enkele andere mutaties is een groot deel hiervan de afgelopen jaren al aan het Wlz-kader toegevoegd. De (resterende) financiële impact van de herijking bedraagt 100 miljoen euro voor de gehandicaptenzorg. Dit financiële effect is onderdeel van de augustusbesluitvorming van het kabinet.  

Overgangsregeling

Herijkte beleidsregelwaarden hebben voor het overgrote deel van de aanbieders een positieve of zeer beperkte negatieve impact. Voor een gering aantal zorgaanbieders dat als gevolg van de herijking de opbrengsten relatief sterk ziet dalen, heeft de NZa een overgangsregeling vastgesteld voor het jaar 2026. Zodat deze aanbieders de tijd te hebben de kosten in lijn te brengen met de nieuwe opbrengsten. In die overgangsregeling wordt bepaald wat het maximale bedrag is dat aanbieders als tijdelijke aanvulling kunnen ontvangen van het zorgkantoor. Aanbieders die gebruik willen maken van de overgangsregeling zullen het initiatief moeten nemen om hierover het gesprek aan te gaan met het zorgkantoor. 

VG7-differentiatie

De NZa heeft na gegevensuitvraag vg7 van afgelopen maart/april besloten de prestatie Z475 vast te stellen voor ZZP 7vg-plus inclusief behandeling en inclusief dagbesteding. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet naar een beter passende bekostiging van de zorg van cliënten met het zorgprofiel VG7. De NZa, VWS, ZN en de VGN gaan de (effecten van deze) prestatie actief monitoren. Uitgebreide toelichting over dit onderzoek is te vinden in het verantwoordingsdocument

Vervolgonderzoek

Op twee onderdelen start de NZa dit najaar concreet vervolgonderzoek:

  • ZG-auditief; de NZa heeft in het Wlz-kostenonderzoek een verschillend kostenpatroon gezien tussen verschillende typen aanbieders van prestaties ZG-auditief. Daarom start vervolgonderzoek of de (inhoudelijke) zorg behorende bij de prestaties zg-auditief hetzelfde is voor verschillende type zorgaanbieders.
  • Ondernemingsfinanciering: de NZa wil de vergoeding voor normatief vastgestelde kosten voor ondernemingsfinanciering in de Wlz-tarieven per 1 januari 2027 wijzigen.

Daarnaast zijn er vervolgonderzoeken waar nog geen datum aan gekoppeld kan worden:

  • Een klein aantal prestaties, namelijk enkele losse dagbestedings- en logeerprestaties, wordt niet herijkt in 2026 omdat de uitkomsten het (statistische) toetsingskader niet goed doorstonden en niet herkend werden door zorgaanbieders. De NZa onderzoekt hoe en op welke termijn die wel herzien kunnen worden.
  • Behandeling op de achtergrond: bij het Wlz-kostenonderzoek zijn alle kosten voor behandeling toegerekend aan de gedeclareerde prestaties. Er wordt nu geen onderscheid gemaakt tussen de toerekening van kosten voor behandeling op de voorgrond en kosten voor behandeling op de achtergrond. De NZa gaat nader onderzoeken hoe deze toerekening verfijnd kan worden.

Wil je meer weten of heb je vragen of opmerkingen?

Neem contact op met Renate Reusch
Telefoonnummer
06-13203921
Renate Reusch

Deze pagina is een onderdeel van