Nieuws

Beter voorbereid naar de huisarts!

21 maart 2018

Nivel lanceert in samenwerking met Stichting Leer Zelf Online (LZO) de website Naarjehuisarts.nl. De nieuwe website helpt mensen met een verstandelijke beperking om beter voorbereid naar de huisarts te gaan. De bezoekers krijgen er uitleg van de bekende uitleganimatie Steffie en kunnen er telefoongesprekken oefenen.

Met drie uitlegmodules legt de bekende webhulp Steffie in eenvoudig Nederlands uit wat je kan doen als je je niet lekker voelt, hoe je precies kan achterhalen waar je last van hebt en hoe een bezoek bij de huisarts precies gaat. Jacques de Wit van LZO: “We vergroten hiermee de voorspelbaarheid van het proces, wat de stress vermindert.” Met deze voorbereiding plus een oefenmodule om te bellen en om een afspraak te maken bij de huisarts, is niet alleen het beoogde doel om patiënten beter voor te bereiden op hun afspraak bij de huisarts, maar dat ook huisartsen gerichter en sneller kunnen achterhalen wat de oorzaak van de klacht is. En dat is hard nodig, aldus programmaleider Hennie Boeije van het Nivel: “Deze doelgroep vindt het soms lastig om hun klachten in te schatten of te verwoorden. Wanneer ze niet naar de huisarts gaan terwijl dat wel nodig is, levert dat ongemak op of verergering van klachten. Steffie laat hen zien waar ze informatie kunnen vinden en met wie ze kunnen praten om een beslissing te nemen.  

Klachten in kaart

Door eenvoudige voorlichting te geven hoe een afspraak bij de huisarts gaat, is de patiënt beter voorbereid wat hij bij de afspraak kan verwachten. Ook kan vooraf de klachten van de patiënt in kaart worden gebracht. De patiënt vult op de website een complete vragenlijst in waar uiteindelijk een samenvattend document uitkomt. Dit document print de patiënt uit om mee te nemen naar de huisarts. Op deze manier denkt de patiënt vooraf beter na over de klacht en is het voor de huisarts ook eenvoudiger om tot de kern van de klacht te komen. “De hele website vertalen we naar het Syrisch Arabisch en het Tigrinya. Vervolgens print de website de vragenlijst in het Nederlands uit. Op deze manier verlaag je ook de drempel als het gaat om een taalbarrière”, aldus De Wit.

Noortje Smit lachend
Wil je meer weten?
Neem contact op met Noortje Smit

Deze pagina is een onderdeel van: