Nieuws

Boek #nuVerder, van visie naar verandering bij Abrona

Het boek #nuVerder (oktober 2016) gaat over de organisatieverandering van Abrona. Het gaat niet over veranderprogramma’s, interventies en communicatiestrategieën. Wel over mensen die veranderen. Het boek beschrijft individuele verhalen, de individuele vonken van verandering. 
 

In het eerste deel (‘Over de vloer’) maakt de lezer kennis met zes teams bij Abrona. De schrijver heeft gesproken met cliënten, medewerkers en leidinggevenden. Het tweede deel van dit boek (‘Van een afstand’) gaat over de lessen die de schrijver uit de ervaringen van de geïnterviewden trekt. Zijn inzicht is dat kantelmomenten, momenten waarop mensen ineens gemotiveerd raken om een persoonlijke verandering in gang te zetten, op onverwachte momenten komt. Verandering is niet altijd gekoppeld aan georganiseerde interventies in het kader van reorganisatie. Het ligt vaak een stuk persoonlijker dan dat.

Verandering is nooit af. Ook Abrona is nooit ‘af’, maar blijft een project waaraan door iedereen steeds gewerkt wordt. De bedoeling van dit boek is vooral om een bijdrage te leveren aan verbetering van Abrona door meer te laten zien van een aantal cliënten en medewerkers en hoe zij nu verder gaan. Het kan een hulpmiddel zijn voor een constructieve dialoog over de meerwaarde van zorg voor burgers met een ondersteuningsbehoefte.

In mei 2015 verscheen het boek#hetKANanders. Dat is de eerste uitgave over de organisatieverandering van Abrona. Het gaat over de intenties en veranderaanpak van Abrona. En over de eerste tekenen van verandering die medewerkers en managers in hun organisatie ervaren.

#nuVerder is het vervolg op #hetKANanders. Is Abrona er in geslaagd? Hebben cliënten nu meer eigen regie? Als dat inderdaad gelukt is, hoe komt dat dan? En hoe ziet dat er in de dagelijkse praktijk nou echt uit?

Beide boeken zijn het resultaat van een samenwerking tussen Abrona en Berenschot.

De uitgaven zijn te downloaden (PDF) en te bestellen via www.abrona.nl

Deze pagina is een onderdeel van: