Nieuws

Nieuwsbrief VeiligPlus aanpak: 'We moesten er wel over praten'

06 maart 2017

Als professional in de gehandicaptenzorg sta je soms voor lastige keuzes. Kies je voor je eigen veiligheid of voor goede zorg voor je cliënt? Door met elkaar te praten over deze dilemma’s neem je onveilige gevoelens weg en kom je samen tot oplossingen. De VeiligPlus-aanpak is een methode om hierover een dialoog te voeren. In deze nieuwsbrief berichten we over hoe zorgorganisaties als Ipse de Bruggen en Amsta die dialoog op gang brengen en houden.

“Het had zoveel impact dat we er wel over moesten praten”

De vraag naar zorg voor oudere cliënten met een verstandelijke beperking en bijkomend complex gedrag neemt toe, merkt ook Ipse de Bruggen. Daarom specialiseerde locatie Hooge Burch zich in deze doelgroep. Drie woongroepen werden omgevormd, met nieuwe en andere medewerkers. “Het ging goed, maar niet vanzelf. Ook niet op het gebied van veiligheid”, aldus Bianca Küchler en Patricia Streng. Lees meer

“Onze begeleidingsstijl is gelijk, ondanks onze verschillen”

Het gedrag van een cliënt bracht Michele Torres en haar collega’s bij Amsta tot het invoeren van een nieuwe veiligheidsaanpak. Gestoeld op kennis over de cliënt én elkaar. “We lijken één persoon, ondanks onze verschillen in houding, woorden en grapjes. Onze begeleidingsstijl is gelijk. En dat maakt dat we niet bang zijn om in te grijpen als het alsnog escaleert. Omdat we weten hoe we het beste kunnen reageren. Lees meer

App Veilig Huisbezoek

Op huisbezoek heb je te maken met onvoorspelbare factoren die van invloed zijn op je veiligheid. De mobiele app Veilig Huisbezoek helpt je om vooraf de risico’s in te schatten.
De app is te downloaden in de App store en in Google Play. 
Lees meer

“Bespreek met elkaar wat je acceptabel vindt, en wat niet”

“Het is niet raar om boos en gefrustreerd te zijn. En net als iedereen hebben ook mijn cliënten ruimte nodig om hun frustratie te uiten”, vindt Mischa Bloemendaal, persoonlijk begeleider bij Amsta. De beste manier om daarbij grenzen aan te geven, is door duidelijke afspraken te maken. "Wat vinden we wel en niet acceptabel? Dat moet je met je team en met je cliënten bespreekbaar maken.” Lees meer

Wil je meer weten?
Neem contact op met Dianne van der Veen