Nieuws

Oproep aan politiek: ‘Maak werk van arbeidsparticipatie’

Tijdens de verkiezingscampagne zou de arbeidsparticipatie van 1,8 miljoen mensen met afstand van de arbeidsmarkt prioriteit nummer één moeten zijn. ‘Maak werk van werk’, betoogt hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen in een reportage in het oktobernummer van Markant.

Wilthagen komt aan het woord in een reportage over Social Label. Dit initiatief koppelt bekende ontwerpers aan werkplaatsen van zorgorganisaties. In de reportage zien we hoe mensen met een verstandelijke beperking, in één van de laatste kleigieterijen in Nederland, een werkplaats van zorgorganisatie Cello, servies uitvoeren dat werd ontworpen door Edwin Vollebergh. Een ander voorbeeld is de houtwerkplaats van Amarant, waar een kast en een bank worden gemaakt die werden ontworpen door Piet Hein Eek.   Kosten De medewerkers van Cello zien hoe mensen die meewerken in de kleigieterij groeien. De één maakt zich minder druk als de dingen anders lopen dan ze gewend is. Een ander vertelt: ‘Het gieten vind ik geweldig.’  ‘Wij streven naar een inclusieve maatschappij, waarin alle mensen – met wat voor beperking dan ook – aan het werk zijn’, zegt Simone Kramer van Social Label. Volgens hoogleraar Ton Wilthagen voelen mensen zich beter als ze kunnen werken en participeren. ‘Komen ze thuis te zitten, dan worden ze vaker ziek, en stijgen de gezondheidskosten.’   Sociaal ondernemen De Participatiewet schiet volgens Wilthagen tekort, als je de 1,8 miljoen mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk wilt krijgen. Ze leidt zelfs tot verdringing op de arbeidsmarkt van groepen die formeel niet tot de doelgroep behoren.  Met betrokkenen formuleerde hij een ander antwoord: ‘Geef sociaal ondernemen fiscale en juridische voordelen. Daardoor wordt het interessanter om sociaal te ondernemen en om producten af te nemen van sociale ondernemingen. Nederland is één van de twee landen in Europa waar sociale ondernemingen geen aparte status hebben.’   foto Martine Sprangers