Artikelen door Stijn Rademaker

  1. Hoe geven fysiotherapeuten hun werk vorm nu er in de zorginstellingen allerlei corona-maatregelen zijn getroffen en corona ervoor zorgt dat ook cliënten minder bewegingsvrijheid hebben? Geke van Ruiswijk en Kelly Vervoort zijn fysiotherapeuten bij Abrona en maken deel uit van een team van tien collega’s. 'Zonder fysiotherapie gaat de conditie en mobiliteit snel achteruit gaat bij onze doelgroep.' Dus zijn er filmpjes gemaakt en werd er een wandelbingo georganiseerd om te zorgen dat clienten in beweging blijven.

    Abrona, wandelbingo
  2. Docenten van de Kentalis Guyotschool in Haren begeleiden hun zeer slechthorende en dove leerlingen via Zoom, nu het coronavirus leerlingen thuis houdt. 'Met elkaar gebaren en gewoon samenzijn mis ik erg. Maar, door dit hele corona-gedoe heb ik wel iets nieuws geleerd, ik weet nu net als iedereen in Nederland wat hamsteren in gebarentaal is.'

    Kentalis Haren
  3. De Gebarenjuf is een concept van Jorina van Veen en Maartje Wille. Zij zijn werkzaam bij Kentalis Onderwijs Zoetermeer De Tamarinde, een basisschool in het Speciaal Onderwijs. De Gebarenjuf is een website waar leerkrachten filmpjes in gebarentaal plaatsen voor kinderen met een communicatief meervoudige beperking. Daarbij gaat het om zowel lesmateriaal als ontspanning. 'Kennelijk voorzien we in een behoefte, want de filmpjes worden heel goed bekeken.'

    Kentalis Zoetermeer
  4. Dagbestedingscentra en scholen zijn dicht. Hoe gaan begeleiders van mensen met een beperking daarmee om? Hoe zorgen zij dat hun cliënten toch in beweging blijven? Bij ’s Koonings Jaght in Arnhem, een woonvoorziening van SiZa, worden beweegkaarten en beweegtassen ingezet en daar waar dat mogelijk is gaan begeleiders één op één met een cliënt het bos in.

    Naoufal SiZa