Achtergrond

Reizen met een app

Met een app op een Ipod kunnen kinderen met een beperking zelfstandig met het openbaar vervoer reizen. Groningse gemeenten stellen de OV-coach al beschikbaar. Melissa hoeft nu niet meer met het speciale busje naar school.

Melissa Broekhuizen (11) uit Warffum heeft een ontwikkelingsachterstand van anderhalf jaar en reist op schooldagen naar een speciale basisschool in Groningen. Ze deed mee aan de pilot van de Groningse gemeente Eemsmond die een app heeft ingezet waarmee leerlingen van elf jaar en ouder met een beperking zelfstandig met het openbaar vervoer naar school kunnen reizen. Melissa is een stuk zelfstandiger geworden, vertelt haar moeder in het Dagblad van het Noorden. Dertien zorgleerlingen kregen van de gemeente een iPod met daarop de OV-coach, die is ontwikkeld door het Leo Kannerhuis voor kinderen met autisme. De app helpt bij alle vragen voor en tijdens de reis, bijvoorbeeld over plannen, vertragingen en overstappen. De ouders of begeleiders van het kind kregen eenmalig de middelen om hun kind wegwijs te kunnen maken. Als de leerlingen blijven reizen met het openbaar vervoer, mogen ze de iPod na een jaar houden. Hulp op deze manier blijkt te werken: alle dertien leerlingen reizen nog steeds zelfstandig, en zijn daar zeer trots op.

Groter plan
Binnenkort gaan zeven andere Noord-Groningse gemeenten meedoen. Volgens verantwoordelijk wethouder Harald Bouman, die het project opzette, komt een kwart van de zeshonderd leerlingen in het leerlingenvervoer in aanmerking voor een OV-coach. Hij is enthousiast over het effect van de app. ‘De kinderen krijgen hun gevoel van eigenwaarde terug en zijn niet meer op een onprettige manier bijzonder. Ze reizen nu net als iedereen. Hun ouders zijn trots en de school heeft blije leerlingen.’ De OV-coach is onderdeel van een groter plan met het openbaar vervoer in de provincie Groningen. Bouman probeert met zijn collega’s in de andere gemeenten stap voor stap alle vormen van doelgroepgericht, persoonlijk en openbaar vervoer in Groningen te stroomlijnen. ‘Soms zie je busjes naar de sociale werkvoorziening parallel aan de spoorlijn rijden. We doen teveel dubbel omdat de financiering van AWBZ, Wmo en openbaar vervoer is losgekoppeld. Terwijl de meeste mensen die er gebruik van maken in de stad Groningen moeten zijn. We moeten kijken naar wat mensen echt nodig hebben, zodat deze voorzieningen ook in de toekomst kunnen blijven bestaan.’ De aanbieder van speciaal vervoer blijkt ook enthousiast over de OV-coach. ‘Dit waren precies de leerlingen die opstandig werden in het busje omdat ze vonden dat ze daar niet thuishoorden’, zegt Hanneke Schoone, verantwoordelijk voor het Noord-Groningse leerlingenvervoer. Noord-Groningen geeft nu nog twee miljoen euro uit aan leerlingenvervoer. Wethouder Bouman: ‘De OV-coach levert een besparing op van tweeduizend euro per deelnemende leerling per jaar. Wat de coach de leerlingen oplevert, is niet in geld uit te drukken.’ Hanneke Schoone: ‘Laatst kwam Melissa wethouder Bouman tegen op straat. Ze vertelde dat ze alleen nog maar muziek luistert op haar iPod en haar coach niet meer nodig heeft.’