Nieuws van leden

Siza: ‘Verantwoordelijkheid gaat over het vinden van een antwoord’

24 april 2020

In de serie 'Hoe gaat het nu bij', laten we instellingen aan het woord over het aantal besmettingen met corona onder cliënten en medewerkers, en wat dit voor de organisatie betekent. In deze aflevering: Siza, een zorgorganisatie met 1200 intramurale en 2500 ambulante cliënten met een lichamelijke of verstandelijke beperking.

Julianne Meijers

De coronacijfers binnen Siza vallen mee. 20 Cliënten met een vermoedelijke besmetting werden in de afgelopen weken getest op corona. Er zat één bewezen besmetting tussen. Van de 2500 medewerkers waren er twee met een bewezen besmetting. ‘Ik denk dat we de cijfers zo laag kunnen houden dankzij de strenge bezoekregeling én de inzet van onze medewerkers’, zegt Julianne Meijers, bestuurder bij Siza. ‘Ze voelen zich heel verantwoordelijk en doen er alles aan om geen besmettingsgevaar te vormen voor de cliënten. Het ziekteverzuim, 7 procent, is nog op hetzelfde niveau als voor corona.’

Snelle beslissingen

De bezoekregeling ‘nee, tenzij’ waarbij alleen in geval van nood bezoek wordt toegelaten, was een pijnlijke maatregel. Meijers: ‘Ik had nooit gedacht dat ik in een situatie terecht zou komen dat je als bestuurder snelle beslissingen moet nemen op basis van weinig informatie met zoveel impact op cliënten en medewerkers. En in deze onzekere situatie weet je ook nooit helemaal zeker of je het goede doet. Wat me helpt is de gedachte dat verantwoordelijkheid gaat over de vaardigheid een antwoord te vinden op een situatie. Het besef: hier sta ik nu voor en nu is het een kwestie van verder gaan.’

Lichtpuntje

Eén van de grootste uitdagingen is zowel cliënten als medewerkers duidelijkheid te bieden, vindt Meijers. ‘De bezoekregeling is helder. Maar we willen mensen ook een perspectief geven, een lichtpuntje. Voor de cliënten over de bezoekregeling, voor medewerkers over hun rooster en vakanties. We zijn voorzichtig met gesprekken begonnen om de maatregelen te verruimen, maar het zal lastig zijn tot overeenstemming te komen. Spelregels moeten gaan bepalen welke ruimte er veilig geboden kan worden. Dat zal verschillen per locatie en per groep cliënten. Het groepsbelang – van cliënten én van medewerkers – gaat daarbij boven het belang van individuen.’

Goed luisteren

De dagelijkse gang van zaken binnen Siza vergt ondertussen veel van iedereen. ‘We proberen goed te luisteren en signalen op te pikken. We laten mensen stoom afblazen en denken mee over creatieve oplossingen die medewerkers in privésfeer helpen.  BlauwHelpt (een initiatief van de KLM om haar medewerkers vrijwilligers werk te laten doen op plekken waar dat hard nodig is), helpt bijvoorbeeld kinderen van medewerkers met hun huiswerk en bakt taarten voor de cliënten. Ook is er iemand uit de horeca die goed kan zingen en bij ons tuinconcerten geeft. Ons team vrijwillige inzet is druk bezig allerlei initiatieven aan elkaar te plakken.’

Hoe gaat het nu bij...

In de serie Hoe gaat het nu bij... leest u ook de verhalen over andere instellingen in de gehandicaptenzorg ten tijde van corona.

Edith Tulp

Deze pagina is een onderdeel van:

Thema: