Nieuws

De tien winnaars van de Special Media Awards 2022

11 november 2022

Donderdag 10 november kwamen dertig genomineerden uit het hele land naar Beeld en Geluid in Hilversum voor de leukste award uitreiking van Nederland: de Special Media Awards. Tien van hen gingen er met de felbegeerde award vandoor.

Winnaars Special Media Awards 2022

De Special Media Awards zijn de landelijke prijzen voor mensen met een verstandelijke beperking die zelf media maken. Tijdens een spannende show maakten presentatoren Irene Moors en Kevin van den Berg de tien winnaars bekend. De uitreiking, in de Week van de Mediawijsheid, is een initiatief van zorgorganisatie Amerpoort.

De vakjury heeft deze winnaars in de tien verschillende categorieën gekozen:

  • Instagram: Gedichten_Hoekje uit Zeist (Amerpoort)
  • Mediawijs: Media Boy uit Landgraaf (Koraal)
  • Multi Media Team: Clientenredactie Hartekamp uit Velserbroek (Hartekamp)
  • Podcast: Bijzonder Normale Podcast uit Tilburg
  • Radiostation: HietveldFM uit Apeldoorn (Pluryn)
  • Redactie: De Flits redactie uit Eibergen (Estinea)
  • Serie: Lijf en Liefde uit Zwolle (Philadelphia)
  • TikTok: rohanweaponx uit Ede ('s Heeren Loo)
  • Vlogger: Big Sven Vlogger uit Baarn (Amerpoort)
  • YouTube kanaal: Yara Stuif uit Zwolle ( Frion Zorg)

Met liefde en plezier

De vakjury selecteerde de winnaars uit een recordaantal van 171 inzendingen. “Ik heb het als heel erg leuk ervaren om te zien hoe mensen een social media platform gebruiken om hun leven in beeld te brengen en connectie te maken met hun publiek”, zegt jurylid en radiomaker Carolien Borgers. “Er is creatief gedacht en er is met liefde en plezier aan gewerkt, dat zie je echt.”

In de vakjury zaten naast Carolien Borgers ook Maarten Steendam, Karim Amghar, Sanne en Erik Jan van Tik Tok team Plagiaat, Sander Pat en Kirsten Jassies.

Als voorbereiding op alle media-aandacht tijdens dit professionele event, konden de genomineerden op 17 oktober een mediatraining van de SocialMediaJuf volgen. De winnaars ontvingen een prachtige award, ontworpen en gemaakt door cliënten van ASVZ (werkplaats Groenstraat). Ook ontvingen zij naast de award en het vakjuryrapport een prijzenpakket van MediaJungle, Klare Koek en een bos bloemen.

Meer informatie, jurycommentaar en links naar de sociale media-accounts van de winnaars, zijn te vinden op de website van Special Media Awards.

Steeds meer inzendingen

Ínitiatiefnemer Sonja Heijkamp: "Het is echt een cadeautje om elk jaar weer meer inzendingen te krijgen. Steeds meer mediamakers die het lef hebben om zich aan te melden. Die trots zijn op wat zij maken. Dit is voor ons als organisatie echt fijn, we willen juist laten zien dat er veel plezier beleefd wordt aan het maken van media. Soms als hobby, maar soms ook als werk of dagbesteding. Door te laten zien welke talenten er zijn en samen te komen, zien we mooie samenwerkingen en nieuwe vriendschappen ontstaan."

Feestelijke uitreiking

Dankzij Co Hases op de rode loper en presentatoren Irene Moors en Kevin van den Berg was het een indrukwekkend feestje bij Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum. Om het feest compleet te maken, traden Wouter en Danny Smoorenburg op.

Voor iedereen die nog wil nagenieten, is er de aftermovie. Deze wordt gemaakt door cliënten van het multimediateam van Pluryn. De aftermovie komt net als alle foto’s binnenkort beschikbaar op special-media-awards.nl. De uitreiking van de Special Media Awards 2022 van donderdag 10 november is al op YouTube terug te kijken.

Brede samenwerking

Amerpoort vindt het erg belangrijk dat mensen met een verstandelijke beperking ook digitaal kunnen meedoen. De zorgorganisatie organiseerde in 2018 voor het eerst de Special Media Awards en werkt inmiddels samen met meer dan 53 organisaties uit de gehandicaptenzorg en (online) mediapartners. Zoals bijvoorbeeld Frion. Suzanne van den Oudenrijn is daar begeleider van de Mediagroep. “Ik heb gemerkt dat het onderwerp mediawijsheid binnen de organisatie nog meer is gaan leven door dit evenement.”

Week van de Mediawijsheid

De Special Media Awards werden uitgereikt tijdens de Week van de Mediawijsheid (4 t/m 11 november 2022). Het thema was 'Like en Cancel' en gaat over het stimuleren van sociaal gedrag online. Kijk voor meer informatie en andere activiteiten tijdens de Week van de Mediawijsheid op www.weekvandemediawijsheid.nl.

Portret van Sam van den Brink
Wil je meer weten?
Neem contact op met Sam van den Brink

Deze pagina is een onderdeel van: