Nieuws

Gewonnen op de VG Hackathon, en nu?

Tijdens de VG Hackathon op 7 oktober 2021 gingen twaalf teams met hun challenge aan de slag. Allemaal met het doel om meer tijd voor zorg te realiseren. De teams bestonden uit deelnemers van verschillende zorgaanbieders die lid zijn van de VGN. Deze manier van samenwerken sluit mooi aan bij de visie 2030 gedachte en het bundelen van krachten om de grote uitdagingen in onze sector aan te pakken.

Winnaars VG Hackathon 2021

Drie oplossingen werden uiteindelijk door de jury als winnaar aangewezen. De teams van Ready-set-go, FOCUS en Hey-ECD wonnen, naast een geldbedrag, een natraject van een jaar waarin zij hun idee uitwerken naar een concreet product. Hoe staan de teams er een aantal maanden later voor? Krijgt hun idee al vorm of lopen zij tegen obstakels aan? Welke lessen zijn er al te delen?

Geeltjes plakken

Jethro Hardeman, procesbegeleider tijdens het natraject, legt uit: “Het bedenken van een oplossing is leuk, het concretiseren is lastiger. Tijdens de Hackathon konden de teams in een unieke setting, boordevol energie hun creativiteit de vrije loop laten. Geeltjes plakken en volledig focussen op hoe het eindproduct zou moeten worden. Maar zodra de eerste euforie van de winst naar de achtergrond verdwijnt, is het de kunst om een goede doorstart te maken. En dan lopen de teams tegen een aantal zaken aan zoals tijdsinvestering, rolverdeling en de vraag waar te beginnen. Dat is iets wat heel normaal is in dit soort processen. Daarom stroomlijnen we dit in het natraject, samen met experts, zodat de teams tot een eindproduct kunnen komen.”

Ervaringen van de teams

Ready-set-go: via onze oplossing krijgen medewerkers alle informatie die zij nodig hebben bij de taken op de werkvloer binnen handbereik. “We willen namelijk dat nieuwe medewerkers zo snel mogelijk de juiste informatie krijgen om hun dienst te beginnen. Iets wat nu vaak nog erg veel tijd vraagt en vaak in vele documenten vastgelegd zit. Op dit moment zijn we bezig met onderzoek en opzetten van samenwerkingen. We zoeken af en toe naar de juiste vragen en informatie om verder te komen. We hebben al in kaart gebracht welke informatie er nodig is binnen een dienst en willen dit nu verwerken in wat dit betekent voor de medewerker. Tot nu toe verloopt ons proces heel organisch in de driehoek HR, innovatie en zorgprofessional. We zijn beweging!”

Team Hey-ECD wil op een intuïtieve manier spraakgestuurd gaan rapporten zodat zorgprofessionals tijd besparen. “De euforie na winnen van de prijs en de energie is er nog steeds! Het team maakt stappen met behulp van de procesbegeleider. We hebben eerst een kernteam gevormd en de randvoorwaarden op papier gezet (zoals tijdsindeling). Het team bestaat uit vier zorgorganisaties dus dat vergt coördinatie. En al met al is het toch een flinke tijdsinvestering. Gelukkig is daar veel aandacht en ruimte voor vanuit de werkgevers. We zijn nu op punt om informatie op te halen. Via interviews met specialisten en in gesprekken met bedrijven die gespecialiseerd zijn in spraakgestuurde techniek. We hebben een enquête uitgezet onder zorgprofessionals. Hiermee toetsen we de aannames die we tijdens de Hackathon hadden. Want kloppen deze wel? Dit levert ons veel toegevoegde waarde om Hey-ECD te specificeren. Ook hebben we een aantal interessante gesprekken gevoerd met mogelijke partners die ons kunnen helpen bij het realiseren hiervan.”

Het team van FOCUS heeft best een tijd gestoeid om helder te krijgen welke kant zij op willen met hun idee. Het doel is om te kijken naar de noodzakelijke taken van zorgprofessionals en naar welke zorgtaken geschrapt kunnen worden. “De procesbegeleider hield ons scherp om tot het businessmodel te komen. We hebben al belangrijke keuzes gemaakt en de vaart komt erin. Binnen onze organisaties zijn medewerkers gezocht die willen meedenken om de ideeën aan te scherpen. Het beschikbaar maken van tijd was een behoorlijke uitdaging. Want als je er echt een succes van wilt maken dan moet je echt voldoende investeren. Dat is gelukt en we richten ons nu volledig op de inhoud van onze oplossing!”

Eindproduct in zicht?

De teams worden de komende maanden verder geholpen. Bijvoorbeeld tijdens expertsessies en de online coaching. Onlangs lieten experts van de Rabobank hun licht schijnen over de businessmodellen. Dat leverde waardevolle inzichten op die de oplossingen nog scherper maakten. En is het einde al in zicht? Nee zeker niet, maar de teams gaan de komende maanden verder ontwikkelen en hun oplossing verfijnen tot de eindpresentatie in oktober. Dus de weg richting het eindproduct is ingezet.

Ben je benieuwd hoe je een dergelijk proces van idee naar concrete oplossing laat slagen? Lees dan de tips in deze blog van Jethro Hardeman.