Nieuws

Griepvaccinatiecampagne 2021 van start

De voorbereidingen voor de griepvaccinatiecampagne kunnen nu echt van start! De griepvaccinatiecampagne is bedoeld om de griepvaccinatie op een positieve wijze bij zorgprofessionals onder de aandacht te brengen. Het nieuwe campagnemateriaal, dat instellingen zelf kunnen gebruiken, is vanaf eind juli beschikbaar via de website www.zogeprikt.nl.

Zo geprikt

De VGN ondersteunt de griepvaccinatiecampagne die door de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en ActiZ is ontwikkeld. De doelstelling van deze campagne is om de vaccinatiegraad onder zorgmedewerkers verder te verhogen. Ook dit jaar kunnen instellingen binnen de gehandicaptenzorgsector gebruik maken van het griepvaccinatiecampagnemateriaal om hun personeel te enthousiasmeren de griepprik te halen. 

Nieuw campagnemateriaal 

Alle campagnematerialen die instellingen zelf kunnen inzetten, worden in een toolkit op www.zogeprikt.nl ter beschikking gesteld. Vanaf eind juli staan de materialen klaar. In de bijlage van de directiemail van 16 juli 2021 is het wachtwoord om toegang te krijgen tot de toolkit naar de organisaties verbonden aan de VGN verzonden. 

De toolkit bevat:

  • Een handleiding die inspiratie en houvast biedt voor het organiseren van een interne griepvaccinatiecampagne in de eigen instelling.

  • Verschillende materialen zoals posters en visuals social posts die instellingen zowel vóór als tijdens de griepprikperiode kunnen inzetten.

  • Een campagneplan waarin staat hoe deze materialen ingezet kunnen worden.

Naast het gebruik van campagnemateriaal zijn er ook andere elementen die bijdragen aan een succesvolle campagne. Bijvoorbeeld: tijdig beginnen, veel aandacht genereren en dicht naar het zorgpersoneel toekomen via verschillende kanalen (bijv. informatiestands over de griepvaccinatie). Duidelijke informatie en communicatie over de griepvaccinatie geven en aandacht besteden aan de bezwaren tegen griepvaccinatie; beantwoord vragen hierover actief. Ook het inzetten van eigen mensen als ambassadeur, het communiceren van vaccinatiegraden van locaties en daar een competitie-element aan toevoegen en het griepvaccin toegankelijk maken voor medewerkers helpt mee. Tot slot is er de kracht van herhaling; voer elk jaar een intensieve griepvaccinatiecampagne.

Meer informatie

In een eerder artikel 'Griepvaccins 2021' staat meer informatie over de relevantie van griepvaccins voor cliënten en medewerkers en informatie voor werkgevers welke rol zij kunnen spelen in het aanbieden van het griepvaccin aan zorgmedewerkers.

 

Deze pagina is een onderdeel van: