Nieuws

Helpdesk gehandicaptenzorg voor migranten

Migranten wegwijs maken in de gehandicaptenzorg. Dat is de doelstelling van de Helpdesk gehandicaptenzorg die Mikado, kenniscentrum interculturele zorg vandaag samen met  de VGN lanceert. Alice Dallinga van de VGN: ‘Als er iets met je kind of familielid aan de hand is, maak je je zorgen. Dan is het fijn als iemand je wegwijs maakt’. De helpdesk biedt cultuursensitieve informatie, ervaringsverhalen en videofragmenten over de gehandicaptenzorg. Daarnaast kunnen familieleden voor advies terecht bij de gratis informatielijn van de Mikado Helpdesk.

De Helpdesk gehandicaptenzorg is deel van de website www.mikadohelpdesk.nl. Naast de praktische informatie zijn er filmfragmenten in verschillende talen waarin migranten vertellen over hun ervaringen met de gehandicaptenzorg. Indrukwekkend is het verhaal van een Turks gezin over de invloed van de beperking van een van de dochters op hun leven. En hoe de zorg hen zoal helpt in de praktijk van alledag.

Het doel van de helpdesk is om andere mensen die te maken krijgen met (een familielid met) een beperking te helpen.
Zoektocht
Alice Dallinga (VGN): ‘We hebben deze helpdesk ontwikkeld, omdat blijkt dat mensen met een migratieachtergrond moeilijker de weg vinden in de gehandicapten­zorg. Er kan zoveel, maar waar moet je beginnen? Daardoor is er niet zoveel vertrouwen: onbekend maakt onbemind. Als er iets met je kind of familielid aan de hand is, maak je je zorgen. Dan is het fijn als iemand je wegwijs maakt. Zodat je weet wat er mogelijk is en je zelf kunt bepalen wat het beste bij je past.’

Aziza Sbiti van de Mikado Helpdesk: ‘Voor veel migranten en hun familieleden is de zoektocht naar informatie over gezondheid en zorg niet eenvoudig. Daarom bieden we voorlichting en advies voor iedereen in begrijpelijke taal. Want informatie over de zorg moet toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht opleiding, etniciteit of afkomst. De mix van films, tekst en ervaringsverhalen is erg belangrijk, net als persoonlijk contact. Daarom kunnen mensen met vragen rechtstreeks met ons mailen of bellen met een gratis telefoon­nummer.’
Drempel
Alice: ‘Veel mensen vinden hulp vragen lastig. Sommige mensen schamen zich voor de beperking of zien het als een beproeving van God. Of de familie wil de zorg juist graag zelf doen, omdat zij goede ouders en goede mensen willen zijn. Ze  hebben het gevoel dat ze hun familielid in de steek laten als ze steun zoeken. Dan duurt het extra lang voor ze hulp vragen. Vaak pas als het echt crisis is. Dat is voor niemand goed, maar wel begrijpelijk als je geen goed beeld hebt van wat er mogelijk is. Bij veel mensen leeft nog het oude beeld dat hun familielid in een ‘gesticht’ wordt opgesloten. Dat de zorg juist heel anders is nu en dat je zelf kunt vragen wat je wilt, dus ook ondersteuning thuis, werk in een bakkerij of samen voetballen, dat laten we op de website zien. Er is zoveel mogelijk!’
Een Intercultureel Fundament
De Helpdesk Gehandicaptenzorg is een onderdeel van het programma Een Intercultureel Fundament, dat tot stand komt met subsidie van het Europees Integratie Fonds.

Deze pagina is een onderdeel van: