Nieuws

Leren en ontwikkelen is de kern van dagbesteding

Het versterken van talentontwikkeling, werk en meedoen midden in de maatschappij zijn belangrijk bouwstenen om je eigen leven in te kunnen richten. Niet voor niets zijn dit centrale thema’s in de Visie 2030. Gelukkig zijn er al veel goede voorbeelden in de gehandicaptenzorg te vinden om met elkaar over in gesprek te gaan. Dit doen we in de LABs 2030. Het eerste Lab 2030 met Gijs Wanders als voorzitter ging over het thema talentontwikkeling.

Opname van LAB 2030 over Talentontwikkeling

Namens Parc Spelerholt zaten Wilma Evink en de onderzoeker Selle van der Woude als eerste  aan tafel. Daarna schoven Sjoerd Ouwens en Nina van Megen aan vanuit Pluryn. Maar eerlijk is eerlijk, de sterren van het eerste LAB dat waren anderen. Namelijk Anouschka, Isabelle, de vader van Fabian en Leroy. En laten we het multi mediateam van Pluryn die het allemaal technisch organiseerde niet vergeten! Joshua trapte af met de prikkelende vraag: Hoe ben jij binnen jouw organisatie bezig het beste in mensen naar boven te halen?

Het leren stopt nooit

Anouschka, Isabelle en Fabian wonen op Parc Spelderholt samen met andere studenten van de academie. Ze volgen een leergang in de horeca, dienstverlening of onderhoud. Door de combinatie van woonbegeleiding en werkbegeleiding leren ze daar eigenlijk 24 uur per dag. Dat is nodig, want na het voortgezet speciaal onderwijs of een praktijkopleiding zijn jongeren met een beperking nog lang niet uitgeleerd. De vader van Fabian vertelt dat Fabian grote stappen zet in zijn zelfstandigheid. Hij gaat zelf met de bus en de trein en neemt veel meer initiatieven om dingen zelf uit te zoeken. Daardoor ontwikkelt niet alleen Fabian zelf, zij ontwikkelen ook als gezin.

Jaag dromen na

Leroy had een droom om buschauffeur te worden. Maar dat is vanwege zijn beperking niet mogelijk. Met zijn participatiecoach van Pluryn besprak hij deze droom. Welk werk komt hier zoveel mogelijk bij in de buurt? Samen vonden ze de oplossing. De eerste stap, het halen van zijn rijbewijs was een grote uitdaging, vooral het theorie-examen. Maar dat is gelukt. Inmiddels werkt Leroy als koerier en is in dienst bij Pluryn. Hij bezorgt brood en pakketjes. Leroy rijdt rond in een Transporter en voelt zich vrij achter het stuur. Het advies van Leroy: ‘Blijf proberen je droom na te jagen en neem je tijd’.

Dagbesteding of werk?

Het woord dagbesteding past gevoelsmatig niet van wat er gebeurt op Parc Spelderholt of bij Pluryn. Het heeft een negatieve bijklank. Dat geldt ook voor het woord cliënt. Zowel Wilma als Sjoerd zijn op zoek gegaan naar andere woorden die wel passend zijn. Bij Parc Spelderholt gebruiken ze de woorden ´academie´ en ´student´. Pluryn kiest voor ´werk´ en ´medewerkers´. Dat dagbesteding en cliënt woorden zijn die over de houdbaarheidsdatum heen zijn, wordt onderschreven door de vele deelnemers die meekijken met het Lab 2030. De door hen genoemde alternatieven zijn 'onze werkplek’, 'collega’s' en 'Werk en Activiteiten'

Wat er kan op Parc Spelderholt of bij Pluryn, dat kan nog niet overal. Veel organisaties zijn bezig met het zetten van stappen in de ontwikkeling van dagbesteding. De tafeldames en -heren een aantal tips: 

  • Zorg dat geleerde ervaringen thuis of op een vervolgplek vastgehouden worden
  • Voor medewerkers betekent het dat hun rol verandert. Begeleiden met de handen op de rug. Mensen mogen leren door ook een keer het eten aan te laten branden of om die rode sok bij de witte was te doen. Dat is ook een belangrijke ervaring!
  • Kijk naar mogelijkheden. Denk continue na over hoe je ontwikkeling kan stimuleren. Maak het klein en praat erover
  • Zet participatiecoaches in
  • Geef vertrouwen. Geef mensen letterlijk de sleutel van de poort.
  • Kleur buiten de lijntjes als organisatie en neem verantwoorde risico's
  • Neem de tijd. Soms zijn het trajecten van jaren maar iedereen verdient het om de tijd te krijgen om te leren in de praktijk.
  • Vier de successen. Dat kan door het organiseren van een bijeenkomst met een taart of het uitreiken van een certificaat
  • Zorg voor continuïteit in de betrokkenheid van professionals. Dan ontstaat er vertrouwen en leer je elkaar kennen zodat het leerproces zo optimaal mogelijk wordt
  • Heb lef, ga uit van talent en van mogelijkheden

Pier de Boer-prijs

Als kers op de taart van het eerste Lab 2030 is live geschakeld naar de uitreiking van de Pier de Boerprijs. Kent u de Pier de Boer-prijs? Dat is een tweejarige prijs voor een project dat mensen met een verstandelijke beperking verder helpt. Dit jaar is het thema ‘Meedoen door leren en werken’. Stichting Phusius uit Assen heeft dit jaar de Pier de Boer Prijs gewonnen met hun project: Let Phusis Work.

Vervolg LAB 2030

Het volgende Lab 2030 is op 2 december. Dan hopen wij u weer en meer te inspireren, dit keer over het thema ‘Werk en activiteit midden in de maatschappij’. Gijs Wanders is er natuurlijk weer bij. U ook? U kunt uzelf alvast aanmelden!