Nieuws

Nieuwe bestelprocedure hulpmiddelen

17 april 2020

Om de tekorten aan persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) op te lossen heeft VWS het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) opgericht. Naast het bundelen van de inkoopkracht is ook besloten om via een publiek-private samenwerking de bestel- en distributieprocedures te optimaliseren. Voor de care werkt het LCH samen met Mediq voor de inkoop, distributie, klantsupport en facturatie van schaarse hulp zoals mondkapjes. Hiervoor wordt een apart bestelplatform ingericht.

Mondkapjes

Registratie

Als u via uw reguliere kanalen onvoldoende hulpmiddelen kan verkrijgen kunt u een bestelling doen via het LCH. Deze aanvraag doet u via het PBM-portaal van Mediq “Mijn MedBIS” binnen een speciale PBM aanvraagomgeving. Ook als u al een gebruikersaccount in Mijn MedBIS moet u zich hiervoor apart registreren. Mediq is op dit moment bezig om al hun bekende gehandicaptenzorgorganisaties op dit portaal aan te sluiten. Mogelijk heeft u al een brief hierover van Mediq ontvangen. U kunt uw organisatie ook via deze link registeren voor het PBM aanvraagportaal.

Persoonlijke beschermingsmiddelen

Deze procedure kunt u gebruiken voor het bestellen van de volgende PBM. Indien nodig kan het LCH meer schaarse hulpmiddelen aan deze lijst toevoegen

  • FFP1, FFP2 en FFP3 Maskers
  • Protectiejassen
  • Spatbrillen
  • Schorten
  • Chirurgische Maskers
  • Onderzoekshandschoenen
  • Diagnostische testen (inclusief PCR-materiaal, swabs en media)

Verdeling hulpmiddelen

Via het PBM-aanvraagformulier geeft u aan welke en hoeveel producten u nodig heeft voor één week. Vanwege de schaarste is het mogelijk dat de totale vraag groter is dan de beschikbare voorraad. De GGD/GHOR kent dan de PBM artikelen toe via een prioritering gebaseerd op de VWS-allocatie regels. Mediq levert de producten aan u uit en factureert deze ook.

Hierdoor kan het daadwerkelijke aantal producten dat u ontvangt, afwijken van uw aanvraag. Als u minder ontvangt dan u heeft aangevraagd adviseert Mediq u om op een later moment opnieuw uw aanvraag in te dienen. De landelijke voorraad bestaat uit verschillende merken. Hierdoor kan uw levering meerdere merken bevatten. Zodra nieuwe voorraad beschikbaar is, wordt dit vermeld op de startpagina van uw PBM-aanvraag.

Meer informatie

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de bijgevoegde brief van Mediq of hun website  https://mediq.nl/landelijk-consortium-hulpmiddelen/veelgesteldevragen. Ook kunt u via het telefoonnummer 088-8889404 contact opnemen met hun klantsupportteam.