Nieuws

Oproep campagne 'Wij eisen werk'

04 februari 2018

'Wij eisen werk', dat is de oproep van de landelijke campagne 'maakerwerkvan.nu'. Zij komen in een indringende spot op voor de 1,7 miljoen mensen met een arbeidsbeperking in Nederland. Mensen met beperkingen willen niet meer langs de zijlijn staan, maar volwaardig meedoen. Want met een beperking word je zelden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Niet vanwege gebrek aan capaciteiten, talenten of diploma’s, maar omdat werkgevers het vaak eng vinden. Daar moet wat aan gebeuren, vinden de mensen van 'maak er werk van'. Een open gesprek is een belangrijke eerste stap.

In de ‘commersocial’ gaan arbeidsgehandicapten massaal de straat op om hun recht op werk op te eisen. Voor de tv-spot zijn geen valide acteurs ingezet en de regie was in handen van een regisseur die zelf in een rolstoel zit.
Het filmpje verwijst naar de website www.maakerwerkvan.nu, waar mensen met een arbeidsbeperking en werkgevers met elkaar in contact kunnen komen. Het is geen platte sollicitatie- of vacaturesite, maar een ‘datingsite’ waar de eerste stappen gezet kunnen worden om dit enorme potentieel beter te benutten. Een soort van duwtje de goede richting in. Bijvoorbeeld doordat bedrijven hun deuren openen om in gesprek te gaan met mensen met een arbeidsbeperking. En zo over en weer misverstanden en onbegrip weg te nemen en netwerken te openen.

De VGN staat helemaal achter deze campagne waarin mensen met beperkingen worden uitgenodigd om aan te geven in welke branche en in welk bedrijf zij graag aan de slag willen gaan. Ook werkgevers worden nadrukkelijk uitgenodigd om op deze wensen in te gaan. Niet om direct een baan aan te bieden. Maar om het gesprek aan te gaan. Om tips en advies te geven. Om begrip voor elkaar te krijgen en mee te zoeken naar mogelijkheden. Het draait om de ontmoeting. Elke carrière is toch ooit begonnen met een kopje koffie of thee? 

Koudwatervrees
In Nederland wonen minstens 1,7 miljoen mensen met een beperking. Dat zijn bijvoorbeeld mensen in een rolstoel, maar ook mensen die doof, slechtziend of blind zijn, of een verstandelijke of psychische beperking hebben en daardoor een grote afstand tot de arbeidsmarkt ervaren. Ook mensen met dyslexie, taalproblemen, autisme of een chronische ziekte hebben vaak problemen bij het vinden van werk. Zo hadden mensen met een beperking in volgens het rapport een van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) eind 2017 twee keer zo vaak geen werk dan mensen zonder beperking. Werkgevers hebben vaak koudwatervrees om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen. Onbekend maakt onbemind. Of ze willen wel, maar vervolgens worden er geen concrete maatregelen genomen om dat ook mogelijk te maken. Ook door de overheid worden niet genoeg banen gecreëerd. Het is de hoogste tijd dat daar werk van wordt gemaakt.

Over het initiatief
Tussen 3 en 16 februari wordt de tv-spot in totaal tachtig keer uitgezonden op NPO 1, 2 en 3, SBS, Veronica en Net5. De campagne is niet van SIRE of van de overheid, maar van een maatschappelijke organisatie die anoniem wenst te blijven. “Het gaat ons om de boodschap, niet om de afzender.” Voor zowel deelnemers als bedrijven zijn er geen kosten verbonden aan deelname.

Portretfoto Aart Bertijn
Wil je meer weten?
Neem contact op met Aart Bertijn

Deze pagina is een onderdeel van: