Nieuws

Stijlgids inspireert cliënten dagbesteding

29 juli 2013

Voor het derde jaar op rij heeft 's Heeren Loo in Noord-Holland een stijlgids uitgebracht. Deze gids staat boordevol tips en ideeën voor het komende jaar. Doel is om de cliënten op de dagbestedingslocaties te inspireren bij het maken van mooie, verkoopbare producten.

Er is gekozen voor vier thema's: Kerst, voorjaar, Holland en strand. Met de interieurtrends en de marktvraag in het achterhoofd heeft een stijlcommissie samen met een styliste de thema's uitgewerkt met bijpassende kleuren en materialen. Deze commissie bestaat uit activiteitenbegeleiders. De producten worden verkocht in de drie winkels van 's Heeren Loo in Noord-Holland.

Zinvol werk
"Cliënten en medewerkers zijn erg enthousiast over de werkwijze. Duidelijk is dat het bieden van goede zorg en cliëntvolgend werken heel goed samengaan met een commerciële en bedrijfsmatige aanpak. Door het gebruik van de stijlgids worden de kleuren en trends visueel gemaakt. Daarnaast zorgt de gids voor inspiratie; cliënten zoeken ideeën, kleuren en plaatjes om vervolgens allerlei producten te maken. Ze zijn met recht trots op hun werk. Het vergroot hun eigenwaarde, omdat ze direct bijdragen aan de maatschappij. Toekomstvisie is dat zoveel mogelijk cliënten zichzelf ontwikkelen om uiteindelijk in een bedrijf te kunnen gaan werken. We willen dan ook van de term dagbesteding af en de cliënt naar zijn werk laten gaan. Hierbij hoort ook een salaris. Door dagbesteding arbeidsmatig in te richten, kunnen cliënten leren omgaan met productie en werktijden. Op deze manier wordt de stap naar een baan verkleind", aldus een manager dagbesteding.

Verkoopbare producten
Door het werken met de stijlgids is het aanbod in de winkels qua thema en kleur goed op elkaar afgestemd. Naast dat de producten er mooi uitzien, is het belangrijk dat deze verkoopbaar zijn. Voordat de cliënt aan de slag gaat met het vermenigvuldigen van zijn creatie, maakt hij eerst een prototype. De winkels keuren dit product. Wanneer het bijvoorbeeld erg breekbaar is of ze verwachten dat er geen vraag naar zal zijn, wordt gevraagd het product aan te passen. De drie verkooppunten - en tevens dagbestedingslocaties - zijn De Boterbloem in Julianadorp en Anna Paulowna, en De Klaproos in Den Helder.

Wilt u meer weten over de producten die cliënten maken in Noord-Holland of over de stijlgids 2013-2014? Neem dan contact op met manager primair proces jacquelien.de-boer@sheerenloo.nl, Sandra.Kager@sheerenloo.nl of Alfred.de-jong@sheerenloo.nl.