Blog

Sanne van der Hagen: 'Begrijpen we elkaar goed?'

08 november 2022

Sanne van der Hagen schrijft over e-inclusie: volwaardig meedoen in de digitale samenleving. Want meedoen kan pas als je begrijpt waar het over gaat. En gelukkig hebben steeds meer organisaties en bedrijven hier aandacht voor, maar het kan nog beter.

E-inclusie Sanne van der Hagen
Illustratie gemaakt door Annet Scholten

Omgeving verkennen

Ik wandel een congresbureau binnen. Ik kijk om me heen om me te oriënteren. Waar moet ik heen? Waar kan ik mijn naamkaartje ophalen? En terwijl ik de omgeving verken, zie ik in de verte een collega. Ze ziet mij ook en zwaait. Ik zwaai terug. Een kleine beweging, maar een groot gebaar.

Meedoen is je welkom voelen

In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met meedoen in de digitale samenleving. Dat komt soms door een gebrek aan toegang of vaardigheden. Maar vaak ook omdat er niemand klaarstaat die je herkent en zwaait als je binnenkomt. Zodat je meteen weet waar je heen moet.

Ook taal moet begrijpelijk zijn

Al sinds 2016 zijn organisaties verplicht om websites en apps toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Dit is vastgelegd in het VN-verdrag. Niet alleen digitale middelen moeten toegankelijk zijn. Maar ook de taal die gebruikt wordt moet begrijpelijk zijn. En steeds meer bedrijven en organisaties snappen het principe van ‘zwaaien als je binnenkomt’. Door de dienstverlening niet alleen toegankelijk te maken, maar ook vriendelijk en behulpzaam, kunnen meer mensen meedoen.

Huh? Wat bedoelt u?

Een mooi voorbeeld van een organisatie die bijdraagt aan een betere dienstverlening is de beweging ‘Huh? Wat bedoelt u?’ Zij stimuleren zowel burgers als instanties om vaker ‘huh?’ tegen elkaar te zeggen. Weet je zeker dat je elkaar begrepen hebt? Of begrijp je iets niet? Vraag dan om verduidelijking. Blijf niet eindeloos ronddwalen. Maar dan moet er wél iemand staan die naar je zwaait. Óf er moet online een knop te zien zijn waar je hulp kunt vragen.

Wat kun je doen?

Als we willen dat iedereen mee kan doen dan is het als zorgorganisatie belangrijk kritisch te blijven kijken naar je dienstverlening:

  • Zeg eens wat vaker ‘huh?’ om te controleren of je iemand écht begrepen hebt.
  • Zwaai eens naar iemand om hem welkom te heten, de weg te wijzen of gewoon een stukje samen op te lopen.
  • Vraag iemand om jouw afdeling, website of intranet als mystery guest te bezoeken. Wat ziet deze persoon? En wat kan je  daarvan leren?

Plaats maken voor een nieuw geluid

Vanaf deze plek zwaai ik ook naar jullie. Na zo’n acht jaar op deze plek een rubriek te hebben gevuld is het tijd om plaats te maken voor een nieuw, fris geluid. In de afgelopen acht jaar is er op het vlak van technologie, implementeren en inclusie veel veranderd. En we zijn nog lang niet klaar! Ik kijk er naar uit jullie te ontmoeten op andere plekken. Daar zwaai ik je een warm welkom.

Dit blog verscheen in de novembereditie van Markant, het tijdschrift van de VGN.  In deze editie lees je ook over de Gelukstraining voor mensen met een licht verstandelijke beperking.

Sanne van der Hagen
Sanne van der Hagen implementatieadviseur bij Vrienden van verandering