Arbeidsmarkt: ‘Ons doel is dat medewerkers grip hebben op geld, werk en leven’

Begeleiders in gesprek
Staretende begeleiders vinden het belangrijk dat er budget is om cursussen te volgen.

Als gehandicaptenzorg staan we voor goed werk. En ook daar zijn we het afgelopen jaar op verschillende manieren mee aan de slag geweest. Arend Vreugdenhil vertelt er over, aan de hand van de drie voorwaarden die de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid formuleerde in zijn rapport ‘Het betere werk’: grip op geld, grip op werk en grip op leven.

‘De cao liep tot oktober 2021. We zijn vroeg in het jaar gestart met de voorbereidingen voor de nieuwe. We zijn tevreden als de cao medewerkers en organisaties stimuleert om grip te krijgen op geld, werk en leven. En als er tegelijkertijd voldoende ruimte overblijft om op individueel niveau ook daadwerkelijk grip te kunnen uitoefenen. Dat betekent dat je niet alles wilt dichtregelen. Dat is een belangrijk onderdeel van het gesprek met werknemersorganisaties.’

‘We willen met de cao een goede loonontwikkeling voor medewerkers realiseren. We zien de noodzaak om daarbij te differentiëren. Dat betekent dat we oog hebben voor lage functieschalen en de middengroep van de functieschalen. Die salarissen blijven meer dan gemiddeld achter bij de salarissen in de markt, bleek uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN. Als je niet differentieert in loon, houden we de achterstand in stand. De overheid heeft gelukkig extra middelen toegekend om dat verschil wat kleiner te maken. Maar daarmee zijn we er niet. Het is een eerste stap.’

Autonomie in je vak

‘Grip op werk gaat voor ons allereerst over het versterken van de positie van medewerkers. Medewerkers zijn dagelijks aan de slag in de praktijk. Zij weten als geen ander wat er nodig is om hun werk goed te doen. Dat willen we faciliteren. Zo ontstaat echte samenwerking. Aan de ene kant stelt de werkgever de medewerker in staat om keuzes te maken en regie te voeren, aan de andere kant heeft de medewerker de verantwoordelijkheid om die ruimte en regie ook te némen.’