Verkiezingen

In de periode rond de verkiezingen hebben we flink van ons laten horen. Vanuit een positieve toon en mét resultaat. Boris van der Ham en Ernst Klunder vertellen erover.

Regeerakkoord van groot belang

Van der Ham: ‘Het regeerakkoord van een kabinet is heel belangrijk voor de kansen van mensen met een beperking. Allereerst door de wet- en regelgeving, die kan bijdragen aan een inclusievere samenleving. Daarnaast door de beschikbare middelen en de inrichting van het zorgstelsel, waardoor onze leden hun werk goed kunnen doen. Wij vinden dat het vorige kabinet daar wel wat heeft laten liggen. Vandaar dat we in de periode rond de Tweede Kamerverkiezingen flink van ons hebben laten horen. Op allerlei manieren en in alle fases. Van het moment van het opstellen van de verkiezingsprogramma’s, tot het kennismaken met de nieuwe Kamerleden en het lobbyen bij de informateur. En daarover natuurlijk onze leden weer informeren.’

‘Een belangrijk moment in onze lobby was het aanbieden van ons manifest aan een tiental Kamerleden. Dat deden we in Den Haag, samen met twee ervaringsdeskundigen, een ouder en een persoonlijk begeleider. Samen gingen we in gesprek met Kamerleden, vanuit een positieve toon.’

Meedoen in de maatschappij