Nieuws van leden

Estinea: 'We krijgen dingen voor elkaar die we nooit voor mogelijk hadden gehouden'

24 april 2020

In de serie 'Hoe gaat het nu bij', laten we instellingen aan het woord over het aantal besmettingen met corona onder cliënten en medewerkers, en wat dit voor de organisatie betekent. In deze aflevering: Estinea in Aalten, met een verspreidingsgebied in de Achterhoek en Twente. De organisatie telt 900 cliënten en 850 medewerkers.

Beatrijs van Riessen
Beatrijs van Riessen, bestuurder van Estinea

‘In het begin loop je op adrenaline’, zegt Beatrijs van Riessen, bestuurder van Estinea. ‘Maar daar red je het op gegeven moment niet meer mee.’ Estinea heeft zo’n zeventig kleinschalige locaties verspreid in dorpen en wijken. Behalve Slaadreef, daar ligt een aantal woningen bij elkaar voor extra kwetsbare cliënten met een laag ontwikkelingsniveau.

In de actiemodus

Juist bij Slaadreef kreeg Estinea te kampen met een corona-uitbraak. Van Riessen: ‘Dat was in het begin, wij zaten nog in de beleidsontwikkelmodus. Vier cliënten verspreid over drie woningen werden positief getest, nog zes anderen vertoonden de symptomen. We hebben meteen een Outbreak Management Team (OMT) naar de woningen gestuurd om te helpen. In mum van tijd zaten we massaal in de actiemodus.’

Omslag

‘Onvoorstelbaar, hoe je in een paar dagen samen een gigantische omslag realiseert’, vindt Van Riessen. ‘Er zijn hier dingen gebeurd die we nooit voor mogelijk hadden gehouden. Roosters worden omgegooid en mensen vormen van de ene op de andere dag samen een nieuw team. Medewerkers die zelf tot de risicogroepen behoren, ondersteunen de directe zorgteams. Iedereen staat in de helpstand.’

Oog voor elkaar

Een mooie ontwikkeling vindt van Riessen de samenwerking tussen zorg- en dagbestedingsteams. ‘Ze hebben meer oog voor elkaars wereld gekregen’, zegt ze. Ook zijn er cliënten die beter functioneren met dagbesteding op de woonlocatie. Van Riessen: ‘Als straks alles weer normaal is, gaan we niet meer per se naar de vanzelfsprekende vormen terug. We willen naar een nieuw-normaal.’

Ontmoetingsplein

Estinea heeft een intern kennisplatform KEES (Kennisplatform Estinea). Dat is tevens een digitaal ontmoetingsplein waar medewerkers aan elkaar vragen stellen en zich ongecensureerd kunnen uiten. Van Riessen: ‘Dat platform blijkt nu van ongekende waarde. Medewerkers delen er hun emoties en er volgt steeds een lawine aan reacties.’ Van Riessen prijst het positivisme van teams, maar benoemt ook de zwaarte en het verdriet. ‘Twee cliënten zijn overleden ten gevolge van het virus. Deze teams hebben het heel zwaar. Maar collega’s letten goed op elkaar.’

Minder optuigen

Het fascineert haar dat ze een paar weken geleden alle lopende zaken uit handen heeft laten vallen, terwijl de zorg doordraait als nooit tevoren. ‘Waar zijn we eigenlijk altijd zo druk mee?’ vraagt ze zich af. ‘Ik zie nu dat we zaken ook anders kunnen doen. Ik wil dat vasthouden voor de toekomst. Minder bureaucratie, minder optuigen.’

Morele dilemma’s

Soms voelt ze zich net een brandweercommandant. ‘Dan zeg ik: “Tot nader orde gaan we het zó doen.” Medewerkers vinden die duidelijkheid prettig.’ Soms worstelt ze met beleid dat niet is uit te leggen. ‘Het advies van het RIVM was dat iedereen met verkoudheidsklachten thuis moest blijven, behalve zorgpersoneel. Ook de mondkapjesdiscussie is ethisch ingewikkeld. Ik heb nooit eerder zoveel morele dilemma’s tegelijk gehad.’

Hoe gaat het nu bij...

In de serie Hoe gaat het nu bij... leest u ook de verhalen over andere instellingen in de gehandicaptenzorg ten tijde van corona.