Nieuws

Inspirerende netwerkbijeenkomst 'Decentralisaties in het sociale domein'

'Decentralisaties in het sociale domein: een communicatieve uitdaging!' Dit was het thema van de netwerkbijeenkomst die de VGN dinsdag 28 januari organiseerde voor communicatiecollega's in de gehandicaptensector. De VGN was blij met de grote opkomst, een signaal dat er grote behoefte is om ervaringen met elkaar te delen. Ruim honderd communicatieprofessionals kwamen naar Utrecht en spraken met elkaar over de communicatieve dilemma's waar zij mee te maken hebben in het grote transformatieproces waar de gehandicaptensector voor staat.

De netwerkbijeenkomst, die onder leiding stond van dagvoorzitter Odile Rasch, werd ingeleid door VGN-communicatiemanager Maartje van Boekel. Zij liet de resultaten zien van een kleine enquete die de VGN onder de deelnemers had uitgevoerd. Ook ging ze in op het communicatieplan rondom de transities die VWS aan het voorbereiden is. Daarna volgden een aantal inspirerende presentaties en een netwerkspel.

Gezondheidszorg moet zichzelf opnieuw uitvinden

Aan de hand van een voorbeeld van Jaq, een 19-jarige jongen met een verstandelijke beperking ging Marian Draaisma, marketing director bij Pluryn, in op de actuele technologische ontwikkelingen die de gezondheidszorg ingrijpend gaan veranderen. Zorg wordt steeds meer verplaatst richting de thuissituatie en technologie kan volgens Draaisma goed gebruikt worden om mensen met een beperking in hun eigen kracht te zetten. De afdeling Communicatie van zorgorganisaties heeft een rol om cliënten en begeleiders te begeleiden in het proces van digitalisering.

Ervaringen en praktijkvoorbeelden

Tjitske Tabak, projectleider decentralisaties bij Reinaerde, Karlien Meijer, communicatieadviseur bij Promens Care en Karin Breukers, communicatieadviseur bij Zozijn spraken over communicatie in het sociaal domein vanuit verschillende gezichtsvelden. Communicatie naar cliënten, communicatie naar gemeenten en communicatie naar medewerkers. Zo liet Reinaerde en film zien van een kennisquiz, waarin cliënten kunnen testen wat zij weten van de veranderingen. Promens Care heeft stageplekken voor bestuurders (Wmo)raadsleden en ambtenaren georganiseerd, zodat zij konden meemaken wat begeleiding in de gehandicaptenzorg inhoudt. Promens Care heeft de ervaringen van deze meeloopstages verzameld in een brochure. Bij hebben ze medewerkers als lokale ambassadeurs ingezet. Om in beeld te komen van gemeenten, is het belangrijk dat medewerkers het verhaal over de organisatie buiten goed kunnen vertellen. Hier ligt ook een rol voor de afdeling communicatie.

Veranderkracht: goede gesprekken in moeilijke tijden

Marieke van Dommele, communicatiemanager bij Amerpoort en trainer Wilma Kossen vertelden over de training die Amerpoort heeft ingezet om managers en begeleiders C op te leiden om slecht nieuwsgesprekken te voeren. De slecht nieuwsgesprekken hielden verband met de bezuiniging op het vervoer; voor 250 cliënten betekende dit dat ze niet meer naar de dagbesteding konden waar ze altijd naartoe gingen. In de training leerden vijftig managers en negentig begeleiders C omgaan met het voeren van deze gesprekken met cliënten of cliëntvertegenwoordigers en het omgaan met hun emoties.

Netwerkspel

Op het programma stond ook het netwerkspel. In twee rondes gingen communicatiecollega’s met elkaar in gesprek over communicatieve vraagstukken en dilemma’s die zij zelf hadden aangedragen. Er was veel herkenning over de uitdagingen waar de sector voor staat. Gesprekken gingen onder andere over hoe je je eigen organisatie kunt profileren  bij gemeenten, maar ook hoe je de medewerkers en cliënten goed blijft informeren.  Tijdens de netwerkborrel kregen deze gesprekken een vervolg.  

De presentaties en een foto-impressie zijn te vinden in de community Communicatienetwerk. Indien je hiervan nog geen lid bent, kun je je hier aanmelden.

Deze pagina is een onderdeel van: