Leidraad Zorg in Onderwijstijd
Elk kind verdient de kans zich optimaal te ontwikkelen. Ook kinderen met een, soms intensieve of complexe ondersteuningsvraag in het (gespecialiseerd) onderwijs. Zorg in onderwijstijd (ZiO) laat zien dat het mogelijk is onderwijs en zorg collectief te organiseren en financieren. Hoe je dat kunt doen en wat erbij komt kijken kun je nu lezen in de Leidraad Zorg in Onderwijstijd: Inspiratie voor uitvoering, beleid en bestuur. Deze leidraad bundelt bewezen praktijken, inzichten en handvatten zodat nog meer regio’s aan de slag kunnen met deze aanpak.
Scholen, gemeenten, ouders, zorgaanbieders, samenwerkingsverbanden, zorgarrangeurs en zorgkantoren hebben de afgelopen jaren samen ervaring opgedaan met het collectief organiseren en financieren van ZiO. Deze aanpak is bedoeld om alle kinderen en jongeren de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen, ook als zij (extra) hulp of ondersteuning nodig hebben.
Wat is zorg in onderwijstijd?
Onder ZiO vallen alle vormen van hulp en ondersteuning die kinderen en jongeren nodig hebben om (gespecialiseerd) onderwijs te kunnen volgen en zich te ontwikkelen, maar die niet vallen onder de gangbare ondersteuning door scholen. ZiO wordt in overleg met ouders en leerkrachten op school ingezet door zorgorganisaties.
ZiO werkt
De ervaringen met zorg in onderwijstijd in de praktijk laten zien dat een collectieve aanpak werkt: kinderen en jongeren hebben baat bij vaste gezichten op school. Bij begeleiders die oog hebben voor hun specifieke behoeften en hen kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling. Ook zorgt ZiO voor minder administratie en bureaucratische rompslomp, zet deze aanpak een stevige basis neer voor kwaliteitsontwikkeling en leidt ZiO tot een efficiëntere en effectievere inzet van collectieve middelen.
De Leidraad
Met de leidraad kunnen bestuurders, managers, beleidsmakers en uitvoerders in onderwijs, gemeenten, zorg- en belangenorganisaties, onder wie ook ouders, aan de slag met het collectief organiseren, financieren, uitvoeren en borgen van zorg in onderwijstijd: structurele zorg op school, voor elk kind dat dat nodig heeft. Samenwerking is daarvoor cruciaal, maar is ook maatwerk. Deze leidraad dient als inspiratiebron en gereedschapskist en helpt om in de regionale samenwerking de juiste keuzes te maken.
De Sectorraad GO en de VGN zien de nieuwe leidraad als een belangrijke stap richting structurele verankering van het collectief organiseren en financieren van ZiO in wet- en regelgeving. Samenwerking in de regio tussen scholen, gemeenten, zorgaanbieders, zorgkantoren en ouders maakt collectieve organisatie en financiering van ZiO mogelijk en levert veel voordelen op. Tegelijkertijd blijven er uitdagingen, zoals verschillen tussen regio’s en onduidelijkheid over de rol van het regulier onderwijs bij inclusiever onderwijs. De leidraad is daarmee geen eindpunt, maar een belangrijke stap op weg naar duurzame, structurele oplossingen voor de organisatie van zorg in onderwijstijd.
Meer verhalen op platform Leven=Meedoen
Op het platform Leven=Meedoen vind je ook een aantal verhalen over Zorg in Onderwijstijd. Bijvoorbeeld over samen leren, zorgen en groeien in Limburg, Leijpark en De Bodde (samen leren en zorgen op school) en Basisschool Panta Rhei, waar kinderen altijd 'van rechts' komen.
Leven=Meedoen biedt een platform voor organisaties en mensen die samenwerken om meedoen mogelijk te maken voor iedereen, ongeacht beperking. Bijvoorbeeld op het gebied van leren, maar ook op het gebied van werken en (samen)leven.