Artikelen

Resultaten

1007 artikelen voor 'Kwaliteit'

  • Verkiezingsdebat over gehandicaptenzorg: eens over de intentie, verdeeld over de rekening

    Bij het landelijk gehandicaptendebat, gistermiddag in de Jaarbeurs in Utrecht, waren de acht debatterende politici van de partijen die in de peilingen aan kop gaan het in theorie nagenoeg over alles eens. Maar wanneer de portemonnee moet worden getrokken voor mensen met een beperking is de VVD mordicus tegen.

    Landelijk verkiezingsdebat Stelling C
  • Campagne Zorg voor Energie in de gehandicaptenzorg: samen energie en kosten besparen

    Deze week, 6 t/m 10 oktober, is de gedragscampagne Zorg voor Energie. De campagne vraagt nu voor een vierde keer, vriendelijk doch dringend, om meer aandacht voor energieverspilling op de werkvloer. Verschillende gehandicaptenzorgaanbieders doen actief mee met eigen acties.

    Twee mannen houden spandoek omhoog met tekst zorg voor energie
  • Kwaliteit en duurzaamheid: eerste ervaringen met het voortgangsbericht

    De jaarlijkse dialoog over kwaliteit kreeg dit jaar een nieuwe vorm. Voor het eerst vonden er zowel live als online bijeenkomsten plaats, met naast kwaliteit ook duurzaamheid als centraal thema. Ook bijzonder: zorgaanbieders hoefden dit jaar geen kwaliteitsbeeld aan te leveren. In het Kwaliteitskompas 2023-2028 is namelijk gekozen voor een tweejaarlijkse verantwoordingscyclus. In het tussenliggende jaar geven organisaties via een voortgangsbericht inzicht in hun kwaliteitsontwikkeling.

    Duurzaamheid en kwaliteit
  • SDW en SOVAK intensiveren samenwerking binnen Samen Onbeperkt

    De raden van bestuur van SDW en SOVAK hebben een intentieovereenkomst ondertekend om hun samenwerking binnen het programma Samen Onbeperkt verder te versterken. Deze stap markeert een belangrijke mijlpaal in het gezamenlijk streven naar toekomstbestendige zorg en ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking in West-Brabant.

    Ondertekening Samen Onbeperkt
  • Zet ik de stap? Hulp bij keuzes rond werk en dagbesteding

    Een verandering in werk of dagbesteding kan spannend zijn. Of je nu overstapt van dagbesteding naar beschut werk, vanuit de Wajong naar een betaalde baan gaat, of juist moet stoppen met werk omdat het niet meer lukt? Mensen met beperkingen zitten vaak met vragen. Wat betekent zo’n stap voor jouw cliënt? Wat zijn de gevolgen?

  • Lancering Groene Gehandicaptenzorg: natuur als bron voor gezondheid, verbinding en duurzaamheid

    Vandaag is de Groene Gehandicaptenzorg officieel gelanceerd. Gehandicaptenzorgorganisaties bundelen hun krachten om samen te werken aan een groene, inclusieve en toekomstbestendige gehandicaptenzorg, samen Nature For Health (NFH), IVN Natuureducatie en de VGN. De beweging sluit aan bij de ambities van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 en het Collectief Natuurinclusief.

    Twee mannen zijn in de tuin aan het werk en de een zit gehurkt plantjes om te potten terwijl een ander staand meehelpt
  • VGN deelt input verkiezingsprogramma’s: 'Iedereen doet mee!'

    Mensen met een beperking hebben het recht net als ieder ander mee te doen in de samenleving. In Nederland is dat nog steeds niet goed geregeld. De VGN stuurt daarom een pamflet met bouwstenen voor de nieuwe verkiezingsprogramma’s aan alle partijen die in oktober meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen. We doen concrete aanbevelingen voor toekomstig beleid. Want gehandicaptenzorg is geen luxe. Meedoen is geen extraatje. Dit is voor miljoenen Nederlanders cruciaal.

    Veel aandacht in de media voor oproep VGN
  • Estinea zet met het Kwaliteitskompas in op lerend verbeteren: ‘Verhalen geven gezicht aan kwaliteit’

    Al vele jaren werken organisaties in de gehandicaptenzorg op vernieuwende manieren aan de kwaliteit van zorg en ondersteuning, met behulp van het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg. Organisaties geven hier elk op een unieke manier invulling aan. Om van elkaar te leren en elkaar te inspireren, deelt de VGN bijzondere initiatieven. Het eerste verhaal in deze reeks gaat over Estinea, waar de kwaliteitscyclus volledig op de schop ging. Niet langer een jaarlijkse ‘verantwoordingspiek’ richting het einde van het jaar, maar een continue dialoog met medewerkers, cliënten en hun netwerk. Het resultaat: een organisatie die leert van binnenuit.

    Kwaliteitskompas