-
Estinea zet met het Kwaliteitskompas in op lerend verbeteren: ‘Verhalen geven gezicht aan kwaliteit’
Al vele jaren werken organisaties in de gehandicaptenzorg op vernieuwende manieren aan de kwaliteit van zorg en ondersteuning, met behulp van het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg. Organisaties geven hier elk op een unieke manier invulling aan. Om van elkaar te leren en elkaar te inspireren, deelt de VGN bijzondere initiatieven. Het eerste verhaal in deze reeks gaat over Estinea, waar de kwaliteitscyclus volledig op de schop ging. Niet langer een jaarlijkse ‘verantwoordingspiek’ richting het einde van het jaar, maar een continue dialoog met medewerkers, cliënten en hun netwerk. Het resultaat: een organisatie die leert van binnenuit.
-
Commissie van Deskundigen: nieuw gezicht, vertrouwde missie
De gehandicaptenzorg loopt voorop als het gaat om het meten van cliëntervaringen en passend instrumentarium hiervoor. De Commissie van Deskundigen speelt hierin een belangrijke rol. Zij beoordeelt welke cliëntervaringsinstrumenten zorgorganisaties kunnen gebruiken. In dit artikel blikken we terug met vertrekkend commissielid Mirella Minkman en kijken we vooruit met haar opvolger Hennie Boeije.
-
Nieuw instrument toegevoegd aan VGN Waaier 2025
Eind 2024 heeft de Commissie van Deskundigen de VGN Waaier voor cliëntervaringsinstrumenten beoordeeld en het VGN-bestuur geadviseerd over de samenstelling van de Waaier voor 2025. Het instrument "Goed Leven Gesprek" (LACCS) voor mensen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB) wordt toegevoegd.
-
Nieuwe vergelijkingstool kwaliteitskaders en -afspraken
Er is een nieuwe tool waarmee je een vergelijking kan maken tussen verschillende kwaliteitskaders en -afspraken. De matrix vergelijkt het Kwaliteitskader Forensische Zorg met het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg (KKGHZ) met het Kwaliteitskader Zorglandbouw (KKZLB), het Integraal Zorgakkoord (IZA), de Model verordening sociaal domein en het Toetsingskader WMO. Dit geeft organisaties die te maken hebben met meerdere kaders meer inzicht.
-
Reflectie kwaliteitsbeelden: belangrijke lessen
Om van elkaar te leren organiseerde VGN dit jaar weer dialoogsessies over kwaliteit. Centraal stonden de kwaliteitsbeelden die aangeleverd zijn sinds ingang van het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023-2028. In dit artikel zijn de belangrijkste lessen samengevat.
-
Overzicht aangeleverde kwaliteitsbeelden 2023
De vierde bouwsteen van het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg, gaat over inzicht in kwaliteit. Dit jaar leverden zorgaanbieders een kwaliteitsbeeld aan volgens de nieuwe afspraken in het kompas. De VGN zette deze kwaliteitsbeelden in een overzicht bij elkaar. Neem gerust een kijkje in de keuken!
-
Uitnodiging dialoogsessies Inzicht in kwaliteit 2024
Op 28 juni en 1 juli is het weer tijd voor de online dialoogsessies over kwaliteit in de gehandicaptenzorg op basis van de kwaliteitsbeelden over 2023.
Tijdens deze sessies gaan we met elkaar in gesprek over kwaliteit: wat gaat goed, wat kan beter en hoe? Maar ook: hoe heb en houd je inzicht in kwaliteit?
De aanmeldtermijn is inmiddels verstreken.