Artikelen door Johan de Koning

  1. Zorgaanbieders blijven voor hun aanvullende behoefte aan beschermingsmiddelen en hulpmiddelen terecht kunnen bij de bestelportals. Het LCH laat weten dat het voldoende heeft ingekocht om in de behoefte voor de zorg te kunnen voorzien bij een mogelijke tweede golf.

    persoon heeft een mondkapje op
  2. In de gehandicaptenzorg worden verschillende initiatieven genomen om medewerkers te ondersteunen in het omgaan met de extra stress door de coronacrisis. Belangrijk is dat er aandacht is voor hun ervaringen, bij leidinggevenden en collega’s. In het augustusnummer van Markant komt de aanpak als thema aan de orde.

    Illustratie van twee figuren met grote oren, door Sylvia Weve.
  3. Het ontwikkelen van een Steffie-module, met begrijpelijke digitale informatie over belangrijke onderwerpen, duurt normaal gesproken maanden. Maar de module over het coronavirus was in een week klaar. In het meinummer van Markant legt de man achter Steffie, Jacques de Wit, uit hoe dat kon.

    Jacques de Wit
  4. Instellingslogica kan een belemmerende factor zijn bij vernieuwing in de gehandicaptenzorg. Dat kwam naar voren tijdens een werkbezoek van de VGN bij Amarant, waar de aandacht vooral was gericht op de ‘nieuwe kant’ van Amarant, zoals bestuursvoorzitter Ronald Helder het noemde.

    Barista's
  5. Wat kunnen beelden bijdragen in de communicatie met mensen die minder taalvaardig zijn? Johan de Koning neemt deel aan een masterclass die gebaseerd is op één van de onderdelen van de Cabrio-training. Wat leerde hij en wat leerde hij niet? 'Mensen met een beperking zijn niet altijd dol op tekenen.'

    Johan
  6. Doenersdreef Zorg in Almere wil de samenleving laten zien wat jongeren met een beperking haar te bieden hebben. ‘Onze jongeren vallen uit omdat de maatschappij zoveel verwachtingen heeft en hoge eisen stelt. Wij willen dit systeem kantelen’, zegt orthopedagoog Marieke Jellesma in een reportage in het februarinummer van Markant.

    Doenersdreef in Almere