Leren en ontwikkelen
Actueel
-
Gebruikers zorgprofielen Wlz – GHZ; analyses van aantallen naar leeftijd 2015-2024
Op verzoek van de VGN onderzocht Marian Maaskant hoe de leeftijd van Wlz-cliënten in de gehandicaptenzorg zich tussen 2015 en 2024 heeft ontwikkeld. Ouderen die intensieve zorg krijgen via de Wet langdurige zorg (Wlz) hebben veelal andere zorgbehoeften dan jongeren met Wlz-indicaties.
-
Actualisatie Kwaliteitskader Forensische Zorg
Het Kwaliteitskader Forensische Zorg (FZ) vormt sinds 2022 de basis voor kwaliteit in het forensische zorgveld. Begin 2025 is samen met het forensische veld bekeken welke wijzigingen in het Kwaliteitskader FZ op dit moment noodzakelijk zijn.
Ieder mens wil leren, ontwikkelen en nieuwe ervaringen opdoen. Dat geldt voor mensen met een beperking, hun directe netwerk, professionals en de omgeving. De gehandicaptensector staat voor een leven lang leren, ontwikkelen, hoe klein de stapjes soms ook zijn. Leren en ontwikkelen is afgestemd op ieders vaardigheden en beweegt mee met de veranderende samenleving.
Ambities 2030
- Mensen met een beperking, hun netwerk, professionals en de omgeving hebben levenslang toegang tot een landelijk leer- en ontwikkelaanbod.
- Iedereen met een beperking heeft toegang tot onderwijs of onderwijskundige expertise.
- Iedereen ontwikkelt zich met de skills van de toekomst.
- Professionals coachen en ondersteunen gemeenschappen rondom mensen met een beperking.
- De sector bepaalt samen met het onderwijs de onderwijsinhoud en onderwijssystematiek voor toekomstige professionals.